Vliv emocí na naše tělo

8. 2. 2021 · Mgr. Lukáš Novotný · 3 minuty čtení
  • DIA

Jak emoce ovlivňují naše návyky? Správná životospráva diabetiků dokáže výrazně ovlivnit hladinu krevního cukru i kompenzaci diabetu. I z těchto důvodu se neustále apeluje na to, aby dodržovali správný a vyvážený jídelníček. Málokdo si však uvědomuje, že životospráva není pouze o skladbě jídelníčku. Její nedílnou součástí jsou i emoce, podle kterých uvažujeme a jednáme.



Vliv emocí na naše tělo

Emoce a s tím spojené návyky

Člověk často nejí z hladu, ale v důsledku vnitřních podnětů – emocí, jež spouštějí tzv. emoční hlad. Pokud máte strach, něco vás trápí, jste nervózní, osamělí apod., máte často sklon zbavovat se těchto nepříjemných stavů jídlem. Někteří ve stresových situacích příjem potravy zase omezí a u dalších lidí se jídelníček vůbec nezmění. Proč tomu tak je?

Zvyk utěšovat své pocity jídlem se často vyvíjí v dětství – když jste byli hodní, dostali jste bonbon nebo sušenku. Nemusí se jednat pouze o negativní emoční stavy, i chvíle pohody podněcují ke konzumaci jídla. V těchto momentech fungujete na „autopilota“, ale vaše zautomatizované chování je nevhodný zlozvyk, který je potřeba nahradit vhodnějším.

Při budování nových návyků je vhodné upevňovat pouze to chování, které vede k příjemným pocitům. I vy zažijete situaci, kdy si uvědomíte, že používáte v „autopilotovi“ nevhodné spojení spouštěče a naučeného chování. V praxi to znamená, že stresovou situaci budete řešit tak, že sníte třeba tabulku čokoládu. Obsažené rychlé cukry se sice postarají o povolení napětí, ale jedná se pouze o dočasný stav, protože po chvilce přijdou výčitky a vy opět sáhnete po jídle.


Jídlo jako „uvolňovač“ nikdy nevyřeší vaše problémy. S tímto přístupem si naopak můžete vytvořit další zdravotní problémy – nadváha, pocit únavy, vysoký krevní tlak apod. Problémy, které si neseme v hlavě nikdy nevyřešíte jídlem. S emocemi se každý člověk musí naučit pracovat. Pamatujte na to a začněte trénovat, aby jídelní zlozvyk nebyl v režii autopilota a vy ho tak nedokázali ovládat.


Jak překonat emoční hlad

Uvědomte si, jak vás emoce vztahující se k nějaké situaci „vytáčejí“ a přispívají k tomu, abyste jedli, i když necítíte hlad. Problémem mohou být jak emoce vážící se na stres, tak umocňující pohodu. Zmapujte si, kolik a co sníte v důsledku tzv. emočního hladu.

Spouštěčem k „jídlu navíc“ mohou být různé problémové situace, na které reagujete stálou emocí – vztek, bezmoc. Konečným spouštěčem nejsou často samotné situace, ale emoce, které ve vás situace vyvolávají, nebo myšlenky, které za touto emocí stojí.

Zmapujte je a stanovte si, jak budete na danou emoci reagovat jinak než jídlem. Začněte s tou situací a emocí, která je podle vás nejjednodušší.

Vliv emocí na naše tělo 2


Osvojení nových reakcí

  • Během krizové situace si dopřejte čas na to, abyste si uvědomili, že se jedná pouze o emoční hlad. Pokuste se vzniklou emoci pojmenovat – tím od ní získáte odstup a ona bude slábnout.
  • Zabraňte „autopilotu“, aby sáhl ve stavu rozrušení hned po jídle. Připravte se na spouštěč předem a oslabte spojení spouštěče a reakce.
  • Nahraďte pocit libosti z „jídla navíc“ příjemným pocitem z nějaké aktivity – zavolám kamarádce, napustím si vanu s voňavou pěnou, půjdu na procházku se psem.
  • Jóga, relaxace, uvědomělé dýchání nebo automasáže vám pomůžou snížit psychické napětí.
  • Hovořte o tom, co vás rozčílilo. Neměli byste to držet v sobě.
  • Vybavte si příjemnou situaci a zakotvěte tento pozitivní vjem do nějakého gesta, které ve stresové situaci použijete. Po nácviku by pozitivní emoce vyvolané gestem měly přebít negativní emoce pramenící ze stresu.

I malý krok vede po čase k velkým změnám. Nezapomeňte se během své cesty pochválit a odměnit nějakou maličkostí, která vám udělá radost. Důležitou roli hraje také zpětná vazba, tj. oceňování úspěchu vašimi blízkými.

Držíme vám palce!

Články k tématu Vliv emocí na naše tělo

  • Co je nezbytné vědět o cukrovce

    Co je nezbytné vědět o cukrovce

    · 2 minuty čtení
    • DIA

    Diabetes mellitus neboli cukrovka je název pro skupinu chronických onemocnění, která charakterizuje metabolická porucha. Mezi dva základní typy patří diabetes mellitus 1. typu, při kterém vzniká naprostý nedostatek inzulinu v těle. Jedná se o typ, který je mnohem vzácnější.

  • Glifloziny a léčba diabetu

    Glifloziny a léčba diabetu

    · 4 minuty čtení
    • DIA

    Účinná a efektivní léčba diabetu 2. typu s pomocí skupiny léků nesoucí název glifloziny. Glifloziny kromě udržení normální hladiny krevního cukru působí i na přidružená onemocnění cukrovky. Pomáhají snížit tělesnou hmotnost (vylučováním cukru z těla) i krevní tlak.

  • Diabetická retinopatie – příznaky a prevence

    Diabetická retinopatie – příznaky a prevence

    · 2 minuty čtení
    • DIA

    Co to je? Jak ji poznat? A jak jí předcházet? Nejdůležitější pro prevenci vzniku a rozvoje diabetické retinopatie je důsledná kompenzace cukrovky s důrazem na stabilizaci hladiny cukru v krvi (glykemie).