Pro zdravou imunitu celé rodiny

12. 9. 2019 · 6 minut čtení
  • Imunita
  • Zdraví a prevence
  • Vitamíny a minerály
  • Rakytník
  • Probiotika
  • Vitamin D

Únor a březen jsou měsíce, kdy je tradičně třeba více dbát na ochranu před viry a nachlazením. Přistupte k ochraně sebe i svých blízkých aktivně a podpořte imunitu celé rodiny. Jen správně fungující imunitní systém je totiž klíčem k prevenci infekčních onemocnění nebo k jejich lehčímu průběhu. Jak je tento fakt důležitý zejména v dnešní době, netřeba dále vysvětlovat. Co můžete pro imunitu udělat sami?

Vyvážená a pestrá strava

Základem zdraví je kvalitní a pestrá strava. Jídlo by mělo obsahovat všechny důležité živiny (sacharidy, bílkoviny, tuky), vitamíny, minerály a stopové prvky. Pro imunitu jsou klíčové zejména vitamíny C, B a D, dále pak selen, zinek, měď a železo. Důležitá je konzumace dostatečného množství zeleniny (400 g/den) a ovoce (200 g/den). Nepostradatelné jsou kysané mléčné výrobky (jogurty, kefíry, kysané mléčné nápoje) s obsahem prospěšných probiotických bakterií. Z tuků dávejte přednost kvalitním rostlinným, maso konzumujte libové, nevyhýbejte se programově ani masu červenému – je důležitým zdrojem železa. Jezte střídmě, omezte alkohol a velmi sladké a tučné potraviny. Příjem tekutin by se měl pohybovat kolem 2 litrů denně.

Pro zdravou imunitu celé rodiny

Vitamin D – slunce a ryby

V poslední době je v souvislosti s imunitou často zdůrazňován vitamin D. Na rozdíl např. od vitaminu C je poměrně obtížné organismu dostatek tohoto v tucích rozpustného vitaminu s mnoha důležitými funkcemi zajistit. Přirozeně se tvoří v kůži při pobytu na slunci, tak jej získáváme asi 90 %, zbytek by měl pocházet ze stravy – jeho hlavním zdrojem jsou ryby, resp. rybí olej. V chladných měsících nám ale sluníčko příliš nepomůže, a ani ryb se v ČR nekonzumuje potřebné množství. To je důvod, proč většina z nás dostatek vitaminu D nemá a proč je doporučováno doplňovat jej pomocí doplňků stravy.

Zdravé trávení

Možná jste nevěděli, že většina buněk imunitního systému se nachází ve střevech. Pro zdraví střev je důležité, aby byla osídlena těmi správnými bakteriemi (zejména laktobacily, tj. bakteriemi mléčného kvašení) a aby střevní mikrobiota byla v rovnováze. K doplnění prospěšných bakterií slouží kysané mléčné výrobky (jogurty, kefíry, kysané mléčné nápoje), kvašená zelenina (zelí, kimči, okurky) anebo probiotické doplňky stravy.

Pohyb i trocha lenošení

Kromě kvalitní stravy je důležité udržovat se v dobré fyzické kondici. Zvolte si fyzickou aktivitu podle svých možností a zdravotního stavu a té se pravidelně věnujte. I půlhodinová procházka 5 x týdně se počítá. Stejně jako pohyb je ale důležitý i odpočinek, relaxace a kvalitní, dostatečně dlouhý spánek.

Staré dobré otužování

Tradiční a osvědčenou metodou pro posílení obranyschopnosti je otužování. Začínáme s ním již v letních měsících, a to velmi pozvolna, nejdříve vlažnou vodou na konci každé koupele, postupně můžeme teplotu snižovat a délku koupele prodlužovat. Otužování je vhodné jak pro děti, tak dospělé, u dětí začínáme nejdříve otužováním vzduchem (to je např. spaní při otevřeném okně, procházky za každého počasí), pak teprve vodou.

 

Otužování

Vhodné oblečení

Neoblékáme se ani moc, ani málo. Sledujeme předpovědi počasí, oblečení volíme podle venkovní teploty, nikoliv podle toho, zda za oknem svítí či nesvítí sluníčko. Ideální je řídit se podle tzv. „pocitové teploty“, která zohledňuje i vlhkost vzduchu a povětrnostní podmínky. Běžně ji uvádějí meteorologické servery.

Pravidelný režim a psychická pohoda

U všech zmíněných doporučení je důležitá důslednost a pravidelnost – ať už se jedná o jídelníček, fyzickou aktivitu nebo spánek. Pravidelný režim totiž přispívá k psychické pohodě a psychická pohoda je pro zdraví stejně důležitá jako fyzická kondice.

Přípravky z lékárny pro vaši imunitu

Kromě výše uvedených režimových opatření můžete obohatit stravu o některý z přípravků pro správnou funkci imunitního systému. Základem jsou pochopitelně vitamínové doplňky stravy  (vitamíny B, C, D + minerály + stopové prvky) obohacené o celou řadu dalších biologicky aktivních a prospěšných látek (aminokyseliny, oligopeptidy, nukleotidy, oligosacharidy, např. beta-glukan…). Z rostlinných složek, které bývají součástí přípravků jmenujme např. echinaceu, hlívu ústřičnou, rakytník, ženšen nebo řasu spirulinu. Tyto přípravky v naší nabídce najdete v různých formách – např. ve formě sirupů pro nejmenší anebo ve formě cucavých nebo gumových bonbonků, které chutnají dětem i dospělým. Zajímavou novinkou z lékárny je mechanická obrana proti virům – sprej do nosu, který vytvoří ochranný gel, a navíc sníží pH tak, aby viry nebyly schopné přežít.

Články k tématu Pro zdravou imunitu celé rodiny

  • Jak vybrat vitamíny?

    Jak vybrat vitamíny?

    · 5 minut čtení
    • Imunita
    • Zdraví a prevence
    • Vitamíny a minerály
    Pestrá a vyvážená strava dokáže našemu organismu zajistit veškeré živiny, které potřebuje. Jsou však situace anebo období, kdy je na místě doplnit jídelníček větším přísunem vitamínů, minerálů – např. v období zvýšeného výskytu infekčních onemocnění, po nemoci, při větší psychické a fyzické zátěži apod.
  • Rakytník – superpotravina budoucnosti

    Rakytník – superpotravina budoucnosti

    · 3 minuty čtení
    • Imunita
    • Rakytník
    • Zdraví a prevence
    Rakytník řešetlákový se právem řadí superpotraviny, které jsou díky vysokému obsahu biologicky účinných látek prospěšné lidskému organismu.
  • Superpotraviny jsou stále hitem

    Superpotraviny jsou stále hitem

    · 2 minuty čtení
    • Vitamíny a minerály
    • Zdraví a prevence
    • Rakytník
    Víte, co mají společného šišák, moringa a graviola? Jsou to superpotraviny – nebo chcete-li anglicky „superfoods“.