Jaká je správná ochrana před sluncem?


Mnoho lidí touží v letních měsících po krásném opálení. A právě dovolená a cestování je nejčastější možností, jak „chytnout bronz“. Je však třeba mít na paměti, že ne každé opálení je zdravé. Při pobytu na slunci je důležité chránit kůži před účinkem ultrafialového záření a současně dodržovat základní pravidla správného slunění.

Rozdíly mezi zářeními

Ultrafialové záření se dělí na záření UVA (dlouhovlnné), UVB (středněvlnné) a UVC (krátkovlnné). UVC záření na zemský povrch vůbec nedopadá, a proto se chráníme před účinky UVA a UVB záření.

UVA záření

  • Proniká do hlubších vrstev kůže.
  • Vyvolává okamžitou, ale krátkodobou pigmentaci (zhnědnutí kůže).
  • Způsobuje stárnutí kůže, tvorbu pigmentových skvrn a je příčinou vzniku
  • sluneční alergie.

UVB záření

  • Proniká jen do vrchních vrstev kůže.
  • Vyvolává zčervenání kůže a její pigmentaci (pozdní, trvalou).
  • Zvyšuje pravděpodobnost vzniku kožních nádorů.
  • Je nezbytné pro tvorbu vitaminu D.

Fototypy pleti

Každý člověk má určitou vrozenou odolnost kůže vůči slunečnímu záření, takzvaný fototyp. Rozlišujeme šest fototypů pleti podle reakce pleti na první slunění na jarním nebo časném letním slunci. Každý fototyp reaguje na slunce jinak. V české populaci se zpravidla vyskytují čtyři fototypy.
 



Na základě fototypu pleti se vybírá vhodný přípravek na opalování. Všechny přípravky jsou označeny číselným údajem, takzvaným SPF (sun protection factor – ochranný faktor). Ten udává násobek doby bezpečného pobytu na slunci po nanesení opalovacího přípravku. Hlavní součástí přípravků na opalování jsou ochranné filtry.

UV index

Při výběru vhodného opalovacího přípravku je nutné brát ohled také na UV index. UV index je číslo, které udává intenzitu UV záření v daném místě a čase. V České republice se pohybuje v rozmezí 0–9 (zimní–letní měsíce). Od hodnoty 5 je nutné používat opalovací přípravky. Platí pravidlo, čím vyšší je UV index, tím vyšší dávka UV záření pokožku ohrožuje (v tropických oblastech dosahuje UV index hodnot 15–16). UV index také roste s nadmořskou výškou.
Správný přípravek Vám na základě fototypu pleti a místa cestování pomůže vybrat lékárník.

Doporučené ochranné faktory pro jednotlivé fototypy kůže podle hodnoty UV indexu oblasti

 

Kolik opalovacího přípravku použít?

Při používání přípravků na opalování platí pravidlo nešetřit. Pokud se na pokožku nanese nedostatečné (například pouze poloviční) množství, ochrana se sníží až o dvě třetiny. Dospělý člověk potřebuje na jedno nanesení na celé tělo přibližně dvě polévkové lžíce opalovacího přípravku. Na obličej je to zhruba množství, které odpovídá objemu jedné kávové lžičky.

Děti a fotoprotekce

  • Děti do 6 měsíců nevystavujte přímému slunci, do tří let by se neměly opalovat.
  • I děti v kočárku chraňte na odkrytých částech těla vhodným opalovacím přípravkem.
  • U dětí používejte opalovací přípravky s vysokým ochranným faktorem (bez rozdílu fototypu a ve všech pásmech UV indexu).
  • Nezapomínejte na pokrývku hlavy a sluneční brýle.

Jak se správně chránit před sluncem?

  • Na slunění si zvykejte postupně a po malých dávkách.
  • Neopalujte se na poledním slunci. Nejvhodnější je vyvarovat se pobytu na slunci mezi 11. až 15. hodinou.
  • Při nanášení opalovacího přípravku nešetřete množstvím. Je třeba jej namazat rovnoměrně a v dostatečné vrstvě.
  • Zvláštní pozornost věnujte citlivým místům – nos, uši, rty, nárty nohou, znaménka a jizvy. Tato místa je nutné pečlivě chránit.
  • Přípravek na opalování naneste na kůži dvakrát po sobě minimálně 30 minut před pobytem na slunci a jeho nanášení každé dvě hodiny opakujte. Při sportování, koupání a utírání se ručníkem nanášejte opalovací přípravek ještě častěji.
  • Nezůstávejte na slunci příliš dlouho, i když jste použili opalovací přípravek.
  • Chraňte oči slunečními brýlemi s UV filtrem, používejte pokrývku hlavy a volný oděv.
  • Chraňte pokožku i tehdy, když pobýváte ve stínu nebo je pod mrakem.
  • Nezapomínejte na dodržování pitného režimu.
  • O kůži pečujte vhodnými přípravky po opalování.
  • Můžete také preventivně užívat antioxidanty (zinek, biotin, vitamin C), které při ochraně kůže pomáhají.
Užívání některých léků může v kombinaci se slunečním zářením způsobit kožní alergické reakce. To se projeví jako zarudnutí kůže, její bolestivost a otok. Proto pečlivě čtěte příbalový leták nebo se poraďte s lékárníkem. Ten Vám poradí, u kterých léků je nutné být opatrný.

Péče o kůži po opalování

  • Po skončení opalování ošetřete pokožku vhodným přípravkem po opalování. Je dobré mít na paměti, že spálení kůže znamená velké riziko a dle názoru některých odborníků může být příčinou vzniku zhoubného kožního nádoru – melanomu.
  • Pokud dojde ke spálení kůže (kůže je červená, bolestivá, může být přítomný mírný otok), zchlaďte postižené místo nejlépe vodou (studená jemná sprcha, krátká koupel nebo přiložení studeného obkladu).
  • Pro zklidnění kůže naneste na postižená místa přípravky například s obsahem panthenolu nebo aloe vera.
  • Dbejte na dostatečný příjem tekutin.

Kdy navštívit lékaře?

  • Při spálení kůže do puchýřů.
  • Při spálení kůže a současné přítomnosti horečky, zimnice a zvracení.
  • Při spálení očí a očních víček.
  • Při úžehu nebo úpalu, který je doprovázen kolapsem.

Také by vás mohlo zajímat

Ověření internetových stránek a lékárny: Logo pro zásilkový výdej léčivých přípravků