Co pomůže při průjmu?

Takzvaný cestovatelský průjem patří mezi nejčastější nemoci, které nás na dovolené mohou potkat. Může totiž postihnout až polovinu lidí, kteří každý rok vyrazí na cesty.

Příčiny průjmu

Není pravda, že jsou tímto typem průjmu ohroženi jen cestovatelé do exotických míst. Onemocnění může propuknout nejen v prvních dnech pobytu na dovolené, ale někdy až po návratu domů. Projevuje se častým vyprazdňováním řídké stolice, které může být doprovázeno zvracením a křečemi v břiše. Cestovatelské průjmy jsou většinou vyvolány bakteriemi a viry, méně často parazity. Někdy může být příčina i neinfekčního původu. To může být dietní chyba nebo otrava (například houbami). Průběh cestovatelského průjmu je většinou lehký, méně často středně těžký a potíže obvykle netrvají déle než jeden až pět dní.

Jak lze zabránit vzniku cestovatelského průjmu?

  • Pijte zásadně balenou vodu, případně vodu převařte nebo dezinfikujte speciálním přípravkem. Různé typy přípravků na dezinfekci vody lze zakoupit v lékárně.
  • Pijte pouze pasterizované mléko.
  • Vyhněte se ledu v nápojích, i ten může být zdrojem infekce. Většinou totiž není připravován z balené vody.
  • Vyhýbejte se potravinám obsahujícím syrová vejce (majonézy, zmrzliny, dezerty s krémem).
  • Nepožívejte syrové potraviny s výjimkou loupaného ovoce a zeleniny.
  • Vždy si ověřte, zda je maso dostatečně tepelně upravené.
  • Umyjte si ruce po každém použití WC a minimálně před každým jídlem. Pokud nemáte k dispozici vodu, můžete použít dezinfekční gel.

 

Jaká je první pomoc při cestovatelském průjmu?

1) Tekutiny

  • Dodržujte pitný režim! Pokud nebudete dostatečně doplňovat ztrátu tekutin, hrozí dehydratace. Obzvláště nebezpečná je dehydratace u malých dětí a starších lidí!
  • Vhodné jsou neperlivé minerální vody, rýžový odvar, mrkvový odvar nebo čaj. Ten je obzvláště u malých dětí dobré přisladit hroznovým cukrem pro rychlé doplnění energie.
  • Mezi nevhodné nápoje patří zejména káva, alkohol, mléko, neředěné džusy a nápoje sycené oxidem uhličitým.
  • V lékárně můžete zakoupit přípravek, který nahrazuje ztrátu potřebných minerálů při průjmu. V případě potřeby jej rozpustíte v předepsaném množství převařené vody. K dostání jsou různé druhy těchto nápojů pro kojence, děti i dospělé.
  • Pokud nemáte instantní přípravek pro doplnění minerálů po ruce, lze si jej také připravit z domácích surovin. Na jeho přípravu potřebujete: 1 litr vody (nejlépe převařené), 8 čajových lžiček cukru, 1 lžičku soli, 1 šálek neslazeného ovocného džusu (nebo lze vymačkat dva pomeranče). Nápoj pijte vychlazený, nejlépe po malých částech. Dětem dávkujte po lžičkách.

2) Dieta

  • Na začátku vzniku potíží můžete k tekutinám přidat bílé pečivo, suchary, piškoty, vařenou rýži, banán, strouhané jablko bez slupky, dušenou mrkev, nemastné polévky nebo vařené brambory. Poté podle zdravotního stavu pozvolna přecházejte na normální stravu.
  • Vyvarujte se smažených, pečených, tučných, těžkých a kořeněných jídel.

3) Léky

  • V cestovní lékárničce je vhodné mít léky proti průjmu. Ohledně jejich výběru se poraďte ve Vaší lékárně.

Kdy vyhledat lékaře?

  • Při dehydrataci organizmu.
  • Při opakovaném zvracení.
  • Při bolesti břicha.
  • Při horečce.
  • Při výskytu hlenu nebo krve ve stolici.
  • Pokud průjem trvá déle než 24 hodin u dítěte do tří let nebo u osoby nad 70 let.
  • Pokud průjem trvá déle než 48 hodin u dospělého člověka.

Mohlo by vás zajímat

  • Jak se žije s dráždivým tračníkem? Projevy, prognóza a pomoc.

    Chystáte se odejít z domu, když v tom vás náhle zastaví akutní potřeba navštívit toaletu? Stolice má neobvyklý vzhled a nutkání na stolici je častější než je zdrávo? Nebo naopak méně častá? Příčin takovýchto stavů jistě může být více a ne vždy se je podaří objasnit. Mimo jiné by se však mohlo jednat o tzv. syndrom dráždivého tračníku (angl. irritable bowel syndrome, IBS), který v průběhu života postihne 10 až 20 % z nás. Přesnou příčinu tohoto onemocnění bohužel stále nejsme schopni objasnit. Předpokládá se však, že nezanedbatelný vliv na jeho vzniku mohou mít prodělané infekce, některé složky potravy či psychosociální faktory (stres…). Z uvedeného je tedy zřejmé, že IBS může postihnout prakticky kohokoliv z nás, sportovce i businessmana…

    • Průjem
    • Zažívání
    Jak se žije s dráždivým tračníkem? Projevy, prognóza a pomoc.
    • Průjem
    • Zažívání
  • Probiotika, prebiotika a symbiotika.

    Základní funkcí trávicího traktu je trávení a vstřebávání živin z potravy v souladu s potřebami našeho těla a současně vylučování nestravitelného odpadu ve formě stolice. Trávicí procesy se přitom neobejdou bez podpory přátelské střevní mikroflóry (tzv. střevní mikrobiom), jejíž složení může být ovlivněno řadou faktorů ‒ bakteriální infekce, užívání antibiotik, cestování, stres aj. V přímém důsledku narušení střevní biocenózy se pak objevují průjmy, zácpa, nadýmání či syndrom dráždivého tračníku apod.

    • Průjem
    • Zácpa
    • Nadýmání
    • Zažívání
    • Imunita
    Probiotika, prebiotika a symbiotika.
    • Průjem
    • Zácpa
    • Nadýmání
    • Zažívání
    • Imunita
  • Zácpa

    Každý z nás má poněkud odlišnou představu o tom, co je to zácpa. Pro někoho jsou to málo početné stolice, někdo zneklidní, nemá-li stolici každý den, pro jiného představuje zácpu bobkovitá nebo obtížně vyprazdňovaná stolice. Jsou i lidé, kteří si myslí, že objem stolice se musí rovnat objemu požité stravě, nebo že vyprázdnění by se mělo dostavit po každém jídle. V pojmu zácpa je vždy ukryt i subjektivní pocit nemocného. Proto neexistuje jednotná definice zácpy. Nejčastěji je chronická zácpa (lat. obstipace) obvykle definována jako dlouhodobě obtížné vyprazdňování stolice v intervalu delším nežli 3 dny a o objemu menším než 80 g. Chronická zácpa v naší populaci tak postihuje přibližně každého pátého z nás.

    • Zácpa
    • Zažívání
    Zácpa
    • Zácpa
    • Zažívání