Prohřejte si tělo!

Pokud se letos prognózy potvrdí, čeká nás velmi tuhá zima. Teploty hluboko pod bodem mrazu samozřejmě na náš organismus působí spíše negativně. Ztrácíme drahocennou energii na to, aby se naše tělo opět prohřálo. Mimo to, že se vhodně oblečeme, můžeme svoje tělo zahřát i jinak. Článek vám vysvětlí, které potraviny mají termický účinek a třeba to, proč paprika pálí.

Potraviny s termickým účinkem

Potraviny, které po požití způsobují výrazný prohřívací efekt, můžeme nazvat jako termické. Souběžně pak ovlivňují i činnost celé trávicí soustavy. Většinou aktivují enzymy, které urychlují celý proces zpracování potravy, a to i díky prokrvování sliznic trávicího traktu. Urychlení po požití těchto potravin může být značné, např. přidáním zázvoru do jídla zpracujeme snězené jídlo až o 30 % rychleji! Ale pozor, i u těchto látek platí: „všeho moc škodí“. Pokud tedy dojde k velkému příjmu např. alkaloidu kapsaicinu (obsahují např. papričky), můžeme si dokonce popálit sliznice uvnitř těla, zjednodušeně si přivodíme „kopřivku trávicího traktu“.

Paprika, chilli

Možná jste sami častokrát přemýšleli nad tím, proč chilli papričky mohou vydávat tak intenzivní pocit tepla a pálení. Může za to alkaloid kapsaicin obsažený v těchto potravinách. Kapsaicin významně prokrvuje oblast žaludku a tenkého střeva na delší dobu. Mimo to působí na trávení a zvyšuje chuť k jídlu.

Pepř

Obsahuje pálivý piperin, který příznivě působí na trávení. Odstraňuje nadýmání a zácpu a zároveň desinfikuje trávicí trakt.

Zázvor

Je potravina, která má mnoho pozitivních účinků na zdraví. V zimním období zázvor můžeme použít pro přípravu čaje, který má výrazný prohřívací efekt. Neopomeňte ale zázvor použít k vaření, i v sušené formě. Gingerol (hlavní aktivní látka) se totiž sušením štěpí, a poté má dokonce dvojnásobnou sílu v chuti a pálivosti.

Nápoje

Teplý nápoj dodává energii i ve formě tepla, kterou by jinak muselo tělo vyrábět samo. Přirozeně tedy popíjení teplých nápojů pomáhá tělu vyrovnat teplotu s okolním prostředím. Výběr nápoje nám ovšem může pomoci i v jiných oblastech.

Čaje

Pro zahřátí těla nás tento nápoj může napadnout snad jako první. Jeho účinek není pouze v tom, že se připravuje v horké vodě, ale hlavně díky obsahu zhruba 130 aktivních látek. Hlavní efekt mají třísloviny. Působí na zažívací trakt a rozšiřují periferní cévy, také prohřívají ledviny a mozek. Z dalších účinků čaje můžeme vybrat vliv na dýchací soustavu, kdy přináší uvolnění staženým průduškám. Z pohledu čínské medicíny pak čaje můžeme rozdělit dle účinku na spíše prohřívací nebo ochlazující. Černé čaje a některé bylinné (zázvorový) jsou ty, které výrazně prohřívají tělo. Naopak čaj zelený má spíše účinek ochlazující, který můžeme využít spíše v letních dnech.

Alkohol

Pití alkoholických nápojů v zimě tak nějak k sobě trochu patří. Svařené víno, horké punče a slivovice. Přínos pití těchto nápojů je z části prospěšný. Vždyť některé bylinné likéry byly podávány jako léčivo. Problém tkví v množství alkoholu v nich obsaženém. Malé množství alkoholu má relaxační účinek na naši nervovou soustavu a také rozšiřuje cévy, a tím pomáhá prokrvovat periferní části těla. Při větší konzumaci se pak tento účinek znásobuje a parodoxně i při příjemném prvotním prohřívacím účinku dochází právě naopak k podchlazení. Teplo uniká díky otevřeným krevním kapilárám do prostoru a tělo se podchlazuje. Věřím, že vyberete ty správné potraviny a nápoje, a díky tomu si zimu užijete ve zdraví a i teple svého těla!

Mohlo by vás zajímat

  • Superfoods

    Výraz "superfoods" nebo též překladem "superpotraviny" navozuje pocit něčeho neobyčejného a skvělého. Ve vztahu k potravinám pak evokuje potřebu takové potraviny mít, požívat je a následně si užívat všeho dobrého, co skýtají. Je tomu skutečně tak a co mezi takové potraviny patří?

    • Čaje a výživa
    Superfoods
    • Čaje a výživa
  • Projímadla

    Dlouhodobě účinná a současně bezpečná léčba zácpy, bez ohledu na její příčinu, je zcela klíčovou. Zahrnuje řadu přístupů, přičemž jistě vhodné před nasazením projímadel (a stejně tak i při jejich užívání) je vhodné využít veškerá další doporučení ‒ obecně je vhodné zvýšit podíl nevstřebatelné vlákniny a tekutin a přirozeně i dostatek pohybu ‒ viz. zácpa). Jestliže uvedené není postačující lze sáhnout např. ke glycerinovým nebo bisakodylovým čípkům, případně k projímadlům (syn. laxativa).

    • Čaje a výživa
    • Zažívání
    Projímadla
    • Čaje a výživa
    • Zažívání
  • Jaký je správný pitný režim?

    Voda je životně důležitou tekutinou v našem těle. Člověk dokáže přežít týdny bez jídla, ale pouze 2–3 dny bez vody. Množství tekutin v lidském těle se v průběhu života mění. Nejvíce vody má v těle novorozenec, u kterého voda tvoří asi 75 % tělesné hmotnosti. U dospělého je to přibližně 53 % u mužů a 46 % u žen.

    • Čaje a výživa
    • Zdraví a prevence
    Jaký je správný pitný režim?
    • Čaje a výživa
    • Zdraví a prevence