Radost z domácího pečení

Baví vás poznávat netradiční druhy obilovin? Rádi si pochutnáváte na čerstvém domácím pečivu? Dejte se do pečení s námi …

Díky domácímu pečení máte plnou kontrolu nad výběrem použitých přísad. Nejenže můžete vyloučit různé nevyhovující suroviny, ale máte především možnost zařadit různé kvalitní, výživné druhy mouky, semínka podle chuti, máte vliv na množství cukru a soli a v neposlední řadě se vyhnete konzervantům a nevhodným barvivům. Rodina jistě ocení i luxus čerstvě upečeného domácího chleba či kreativně upletených houstiček. Příprava vlastního pečiva je zároveň účinnou relaxací v aktivním profesním životě.

Že nemáte čas? Nejste-li vyloženě milovníci staré doby se vším všudy nebo nemáte-li v úmyslu si při přípravě těsta zároveň posilovat svaly na rukou, doporučujeme vám pro začátek zvážit investici do domácí pekárny. Odvede za vás těžkou práci a ušetřenou energii můžete věnovat kupříkladu vymýšlení receptů či shánění vhodných surovin. Pekárna je vhodná na pečení chleba, ale snadno umíchá i těsta na housky, buchty, koláče nebo pizzu a vy se tolik nenadřete.

Pečení

Bílá nebo celozrnná?

Prvním krokem k dobrému domácímu chlebu je výběr kvalitní mouky. Mouky se dělí na bílé, tedy takové, ve kterých je zpracována pouze vnitřní část zrna (zbavená klíčku a obalových částí), a celozrnné. Konzumujete-li produkty výhradně z bílé mouky, brzy opět pocítíte hlad. Pokud se rozhodnete pro celozrnnou variantu, v každém případě významně podpoříte své zdraví. Celozrnná mouka je, jak napovídá již její název, namletá z celých zrn obilovin, využívá tedy jak vnitřní část zrna, tak jeho obalovou vrstvu (otruby) a klíček. Obsahuje proto vyšší podíl vlákniny a živin (vitaminů, minerálů, nenasycených mastných kyselin a enzymů). Vláknina pozitivně ovlivňuje trávení a udržuje optimální hladinu bakterií ve střevech. Pečivo z celozrnné mouky je celkově hutnější a vydatnější, dodává tělu více prospěšných látek a zasytí na delší dobu. Díky vyššímu podílu vlákniny a nižšímu obsahu škrobu má celozrnná mouka zároveň nižší glykemický index, je tedy vhodná, pokud si chcete udržovat kontrolu nad tělesnou hmotností. Z praktického hlediska použijete-li v receptu celozrnnou mouku, myslete v každém případě na to, že těsto bude vyžadovat více tekutin než u mouky bílé.

Žito, špalda.....pohanka

Na upečení tradičního českého chleba potřebujete pšeničnou (špaldovou) a žitnou mouku. Jejich podíl pak záleží na tom, jakého chleba chcete přesně docílit. Například typický český chléb Šumava obsahuje větší poměr pšeničné mouky než mouky žitné. Tento pšenično-žitný chléb je středně hutný a nadýchanější oproti chlebu s převahou žitné mouky. Chleby s větším podílem mouky žitné jsou hutnější, tužší a více vydatné, jinými slovy déle po nich nepocítíte hlad. Mouky můžete v receptu samozřejmě libovolně zaměňovat za jiné, alternativní druhy (např. pohanková mouka, lněná mouka atd.), stačí zachovat poměr sypkých a tekutých surovin.

K doladění správné chuti chleba pak patří ještě sůl, kmín, příp. chlebové koření podle chuti. Obzvláště kyprý chléb vytvoříte přidáním uvařeného bramboru, trochou nastrouhané cukety nebo dýně.

Dobrou chuť.