Režimová opatření u vysokého cholesterolu

Genetické faktory zodpovědné za vznik vysokého cholesterolu ovlivnit nedokážeme. Můžeme se však zaměřit na vnější faktory, které ovlivnitelné jsou. Z těchto se jak v prevenci, tak při léčbě zaměřujeme především na zdravý životní styl a stravu se sníženým obsahem cholesterolu.

Jak bojovat se zvýšenou hladinou cholesterolu?

Úprava jídelníčku

Jedním ze základních faktorů boje se zvýšenou nebo vysokou hladinou cholesterolu je úprava jídelníčku. Nejenže zamezí dalšímu zvyšování, ale dokonce hladinu cholesterolu sníží. Je třeba si uvědomit, že úprava jídelníčku je dlouhodobou záležitostí.

  • Živočišné tuky a cholesterol by měly tvořit maximálně 1/3 celkového příjmu tuků a zbylé 2/3 příjmu by měly obstarat rostlinné tuky. Vyměňte tedy tuky živočišného původu za tuky rostlinné (olivový, řepkový a slunečnicový olej, ořechy, semínka).

  • Dopřejte si alespoň dvakrát týdně porci ryb (makrela, losos). Obsahují omega-6 a omega-3 kyseliny, které posílí Vaše srdce i cévy.

  • Zařaďte do jídelníčku snídaňové cereálie, celozrnné pečivo, ovoce, zeleninu, neloupanou rýži a těstoviny. Vláknina obsažená v nich má velice pozitivní vliv na hladinu cholesterolu v krvi.

  • Zařaďte do své stravy více ovoce, zeleniny a nízkotučné mléčné produkty.

  • Dopřejte si raději porci dušeného masa než jídlo smažené na jakémkoliv tuku.

  • Omezte solení.

  • Dodržujte dostatečný příjem tekutin. Omezte pití většího množství černé kávy, černého čaje, slazených nápojů a alkoholu.

Zdravý pohyb

Provozujte pravidelný pohyb. Minimálně 4x týdně po dobu 30 minut nebo 2x týdně po dobu alespoň 60 minut. Vybrat si můžete z několika možností – plavání, jízda na kole, tanec, běhání nebo rychlejší chůze. Je již zcela na Vás a na Vašem zdravotním stavu, co si vyberete.

Snížení hmotnosti

Při nadváze nebo obezitě je důležité zaměřit se zároveň na redukci tělesné hmotnosti. Pokud snížíte původní hmotnost o 10 %, dochází ke ztrátám tuků z oblasti břicha až o 30 %. Právě nahromadění břišního tuku je nejvyšším kardiovaskulárním rizikem. Obvod pasu u mužů by měl být do 94 cm, u žen do 80 cm. Pokud jsou tyto obvody větší, jedná se o takzvanou břišní obezitu, která může mít za následek hypertenzi, zvýšenou hladinu cholesterolu a aterosklerózu. Jen samotné snížení hmotnosti způsobuje vhodnou úpravu vzájemného podílu „hodného a zlého“ cholesterolu.

Mohlo by vás zajímat

  • Superfoods

    Výraz "superfoods" nebo též překladem "superpotraviny" navozuje pocit něčeho neobyčejného a skvělého. Ve vztahu k potravinám pak evokuje potřebu takové potraviny mít, požívat je a následně si užívat všeho dobrého, co skýtají. Je tomu skutečně tak a co mezi takové potraviny patří?

    • Čaje a výživa
    Superfoods
    • Čaje a výživa
  • Projímadla

    Dlouhodobě účinná a současně bezpečná léčba zácpy, bez ohledu na její příčinu, je zcela klíčovou. Zahrnuje řadu přístupů, přičemž jistě vhodné před nasazením projímadel (a stejně tak i při jejich užívání) je vhodné využít veškerá další doporučení ‒ obecně je vhodné zvýšit podíl nevstřebatelné vlákniny a tekutin a přirozeně i dostatek pohybu ‒ viz. zácpa). Jestliže uvedené není postačující lze sáhnout např. ke glycerinovým nebo bisakodylovým čípkům, případně k projímadlům (syn. laxativa).

    • Čaje a výživa
    • Zažívání
    Projímadla
    • Čaje a výživa
    • Zažívání
  • Jaký je správný pitný režim?

    Voda je životně důležitou tekutinou v našem těle. Člověk dokáže přežít týdny bez jídla, ale pouze 2–3 dny bez vody. Množství tekutin v lidském těle se v průběhu života mění. Nejvíce vody má v těle novorozenec, u kterého voda tvoří asi 75 % tělesné hmotnosti. U dospělého je to přibližně 53 % u mužů a 46 % u žen.

    • Čaje a výživa
    • Zdraví a prevence
    Jaký je správný pitný režim?
    • Čaje a výživa
    • Zdraví a prevence