Nadýmání

Nadýmání je zvýšené množství plynů ve střevech, které je obvykle provázené pocitem tlaku nebo bolestí v břiše.

Proč dochází k nadýmání?

Nadýmání je zvýšené množství plynů ve střevech, které je obvykle provázené pocitem tlaku nebo bolestí v břiše. Nejběžnějším důvodem nadýmání je polykání vzduchu při jídle či mluvení, dále hraje důležitou roli správné trávení – bakterie, které se přirozeně vyskytují ve střevě, rozkládají potravu a vedlejším produktem tohoto procesu jsou střevní plyny. K nahromadění střevních plynů tedy dochází např. po konzumaci těžko stravitelných potravin, pospícháním u jídla, stresem, nedostatkem pohybu nebo změnou střevní mikroflóry, např. po užívání antibiotik. Nadýmání může být také příznakem jiného onemocnění trávicího traktu (doprovází choroby střev, žaludku, žlučníku, jater, slinivky, ale třeba i štítné žlázy).

Jaké jsou příznaky nadýmání?

Nadýmání se projevuje v první řadě nadměrným odchodem plynů, dále kručením ve střevech, napětím až bolestí a nafouknutím břicha v důsledku hromadění plynů. Méně často může být přítomno bušení srdce a zvýšený krevní tlak (tlakem na bránici). Existují případy, kdy nadýmání připomíná srdeční příhodu.

Jak můžete omezit nadýmání?

Dodržování jednoduchých opatření vám napomůže k omezení nadýmání a plynatosti. Zde jsou:

  • Změna chování při jídle: Jezte menší sousta, jídlo vždy pečlivě rozkousejte, nehltejte. U jídla, pokud možno, nemluvte a hlavně nespěchejte.
  • Úprava jídelníčku: Omezte konzumaci nadýmavých potravin. To jsou zejména luštěniny (fazole, hrách, čočka), zelí, kapusta, květák, brokolice, česnek, cibule, mrkev, celer, hrušky, švestky, hroznové víno, meruňky, mléčné výrobky, bílé a kynuté pečivo, cukrovinky, med nebo žvýkačky.
  • Volte vhodné nápoje: Pro správné trávení je důležitý dostatečný příjem tekutin, nicméně máte-li sklony k nadýmání, vyvartujte se sycených nápojů (limonády, perlivé vody, pivo). Alkoholické nápoje obecně trávení nesvědčí.
  • Pozor na mléko: Některé osoby mohou trpět nadýmáním po konzumaci mléka a mléčných výrobků, protože mají nedostatek enzymů, které štěpí mléčný cukr (laktózu). Vypozorujte, zda mléčné výrobky nezhoršují potíže i ve vašem případě.
  • Nezapomínejte na pohyb: Pro dobré zažívání, zejména podporu střevní motility, je důležitý dostatek pohybu. Nejste-li aktivní sportovec, každý den si dopřejte alespoň příjemnou procházku.
  • Omezte kouření!

Kdy je vhodné s nadýmáním navštívit lékaře?

Nadýmání a plynatost většinou nejsou důvodem k neodkladné návštěvě lékaře, přesto existují situace, kdy byste odbornou péči měli vyhledat. Návštěvu lékaře neodkládejte v těchto případech:

  • Silné bolesti břicha, zvracení, horečka, průjem.
  • Když je bolest břicha doprovázená ztíženým dýcháním.
  • Když bolest vystřeluje ze zad.
  • Když se potíže zhoršují nebo nezabírají běžně dostupná léčiva.
  • Když jsou obtíže opakované nebo dlouhodobé.
  • Kdy jsou obtíže provázeny neúmyslným ubýváním na váze.

Jak pomůže lékárna?

Nadýmáním a plynatostí netrpí pochopitelně jen dospělí, ale i děti. Při plynatosti (kolikách) u kojenců vyzkoušejte:

Pro dospělé:



Užívejte léčivé přípravky pouze tehdy, pokud pociťujete příznaky, pro které jsou určené, a po konzultaci s lékařem nebo lékárníkem. Léčivé přípravky omezené při výdeji na lékařský předpis (recept) užívejte výhradně podle doporučení lékaře. Účelem tohoto materiálu není zvýšení spotřeby, výdeje ani předepisování léčivých přípravků. Nenabádáme vás k nevhodnému, nepřiměřenému ani neopodstatněnému užívání léků. Vždy si pečlivě prostudujte příbalový leták, účinky a použití léků konzultujte s lékařem nebo lékárníkem, dávkování dle příbalového letáku.