Nadýmání

Nadýmání je zvýšené množství plynů ve střevech, které je obvykle provázené pocitem tlaku nebo bolestí v břiše.

Proč dochází k nadýmání?

Nadýmání je zvýšené množství plynů ve střevech, které je obvykle provázené pocitem tlaku nebo bolestí v břiše. Nejběžnějším důvodem nadýmání je polykání vzduchu při jídle či mluvení, dále hraje důležitou roli správné trávení – bakterie, které se přirozeně vyskytují ve střevě, rozkládají potravu a vedlejším produktem tohoto procesu jsou střevní plyny. K nahromadění střevních plynů tedy dochází např. po konzumaci těžko stravitelných potravin, pospícháním u jídla, stresem, nedostatkem pohybu nebo změnou střevní mikroflóry, např. po užívání antibiotik. Nadýmání může být také příznakem jiného onemocnění trávicího traktu (doprovází choroby střev, žaludku, žlučníku, jater, slinivky, ale třeba i štítné žlázy).

Jaké jsou příznaky nadýmání?

Nadýmání se projevuje v první řadě nadměrným odchodem plynů, dále kručením ve střevech, napětím až bolestí a nafouknutím břicha v důsledku hromadění plynů. Méně často může být přítomno bušení srdce a zvýšený krevní tlak (tlakem na bránici). Existují případy, kdy nadýmání připomíná srdeční příhodu.

Jak můžete omezit nadýmání?

Dodržování jednoduchých opatření vám napomůže k omezení nadýmání a plynatosti. Zde jsou:

  • Změna chování při jídle: Jezte menší sousta, jídlo vždy pečlivě rozkousejte, nehltejte. U jídla, pokud možno, nemluvte a hlavně nespěchejte.
  • Úprava jídelníčku: Omezte konzumaci nadýmavých potravin. To jsou zejména luštěniny (fazole, hrách, čočka), zelí, kapusta, květák, brokolice, česnek, cibule, mrkev, celer, hrušky, švestky, hroznové víno, meruňky, mléčné výrobky, bílé a kynuté pečivo, cukrovinky, med nebo žvýkačky.
  • Volte vhodné nápoje: Pro správné trávení je důležitý dostatečný příjem tekutin, nicméně máte-li sklony k nadýmání, vyvartujte se sycených nápojů (limonády, perlivé vody, pivo). Alkoholické nápoje obecně trávení nesvědčí.
  • Pozor na mléko: Některé osoby mohou trpět nadýmáním po konzumaci mléka a mléčných výrobků, protože mají nedostatek enzymů, které štěpí mléčný cukr (laktózu). Vypozorujte, zda mléčné výrobky nezhoršují potíže i ve vašem případě.
  • Nezapomínejte na pohyb: Pro dobré zažívání, zejména podporu střevní motility, je důležitý dostatek pohybu. Nejste-li aktivní sportovec, každý den si dopřejte alespoň příjemnou procházku.
  • Omezte kouření!

Kdy je vhodné s nadýmáním navštívit lékaře?

Nadýmání a plynatost většinou nejsou důvodem k neodkladné návštěvě lékaře, přesto existují situace, kdy byste odbornou péči měli vyhledat. Návštěvu lékaře neodkládejte v těchto případech:

  • Silné bolesti břicha, zvracení, horečka, průjem.
  • Když je bolest břicha doprovázená ztíženým dýcháním.
  • Když bolest vystřeluje ze zad.
  • Když se potíže zhoršují nebo nezabírají běžně dostupná léčiva.
  • Když jsou obtíže opakované nebo dlouhodobé.
  • Kdy jsou obtíže provázeny neúmyslným ubýváním na váze.

Jak pomůže lékárna?

Nadýmáním a plynatostí netrpí pochopitelně jen dospělí, ale i děti. Při plynatosti (kolikách) u kojenců vyzkoušejte:

Pro dospělé:



Užívejte léčivé přípravky pouze tehdy, pokud pociťujete příznaky, pro které jsou určené, a po konzultaci s lékařem nebo lékárníkem. Léčivé přípravky omezené při výdeji na lékařský předpis (recept) užívejte výhradně podle doporučení lékaře. Účelem tohoto materiálu není zvýšení spotřeby, výdeje ani předepisování léčivých přípravků. Nenabádáme vás k nevhodnému, nepřiměřenému ani neopodstatněnému užívání léků. Vždy si pečlivě prostudujte příbalový leták, účinky a použití léků konzultujte s lékařem nebo lékárníkem, dávkování dle příbalového letáku.

Mohlo by vás zajímat

  • Jak se žije s dráždivým tračníkem? Projevy, prognóza a pomoc.

    Chystáte se odejít z domu, když v tom vás náhle zastaví akutní potřeba navštívit toaletu? Stolice má neobvyklý vzhled a nutkání na stolici je častější než je zdrávo? Nebo naopak méně častá? Příčin takovýchto stavů jistě může být více a ne vždy se je podaří objasnit. Mimo jiné by se však mohlo jednat o tzv. syndrom dráždivého tračníku (angl. irritable bowel syndrome, IBS), který v průběhu života postihne 10 až 20 % z nás. Přesnou příčinu tohoto onemocnění bohužel stále nejsme schopni objasnit. Předpokládá se však, že nezanedbatelný vliv na jeho vzniku mohou mít prodělané infekce, některé složky potravy či psychosociální faktory (stres…). Z uvedeného je tedy zřejmé, že IBS může postihnout prakticky kohokoliv z nás, sportovce i businessmana…

    • Průjem
    • Zažívání
    Jak se žije s dráždivým tračníkem? Projevy, prognóza a pomoc.
    • Průjem
    • Zažívání
  • Probiotika, prebiotika a symbiotika.

    Základní funkcí trávicího traktu je trávení a vstřebávání živin z potravy v souladu s potřebami našeho těla a současně vylučování nestravitelného odpadu ve formě stolice. Trávicí procesy se přitom neobejdou bez podpory přátelské střevní mikroflóry (tzv. střevní mikrobiom), jejíž složení může být ovlivněno řadou faktorů ‒ bakteriální infekce, užívání antibiotik, cestování, stres aj. V přímém důsledku narušení střevní biocenózy se pak objevují průjmy, zácpa, nadýmání či syndrom dráždivého tračníku apod.

    • Průjem
    • Zácpa
    • Nadýmání
    • Zažívání
    • Imunita
    Probiotika, prebiotika a symbiotika.
    • Průjem
    • Zácpa
    • Nadýmání
    • Zažívání
    • Imunita
  • Zácpa

    Každý z nás má poněkud odlišnou představu o tom, co je to zácpa. Pro někoho jsou to málo početné stolice, někdo zneklidní, nemá-li stolici každý den, pro jiného představuje zácpu bobkovitá nebo obtížně vyprazdňovaná stolice. Jsou i lidé, kteří si myslí, že objem stolice se musí rovnat objemu požité stravě, nebo že vyprázdnění by se mělo dostavit po každém jídle. V pojmu zácpa je vždy ukryt i subjektivní pocit nemocného. Proto neexistuje jednotná definice zácpy. Nejčastěji je chronická zácpa (lat. obstipace) obvykle definována jako dlouhodobě obtížné vyprazdňování stolice v intervalu delším nežli 3 dny a o objemu menším než 80 g. Chronická zácpa v naší populaci tak postihuje přibližně každého pátého z nás.

    • Zácpa
    • Zažívání
    Zácpa
    • Zácpa
    • Zažívání
Darujte na Vánoce to nejcennější Darujte na Vánoce to nejcennější