Strava jako prevence proti nachlazení

Nachlazení ročně trápí průměrně 6 – 8krát děti a 2 – 4krát dospělé. Často je slyšet věta: dostal jsem rýmu… Je třeba si ale uvědomit, že rýma a nachlazení se od nikoho za trest nedostává. Buď si budujeme pevné zdraví správným pohybem, výživou a regenerací, anebo se necháme vláčet uspěchaným životním stylem. Pak býváme náchylní k různým nachlazením a nemocem. To, jestli různým virům, bakteriím náš organismus podlehne nebo ne, souvisí s imunitním systémem.

Na dalších řádcích se dozvíte, co to vlastně imunitní systém je, a že funkčnost tohoto systému doká­žeme ovlivnit stravou. Vysvětlíme si pojem imunomodulační potraviny a představíme skupiny potravin, které naši imunitu posílí. Pak si podzim a zimu můžeme ve zdraví krásně užít!

Imunitní systém

Hlavním úkolem imunitního systému je boj proti cizorodým organismům, které jsou neustále kolem nás. Tvoří jej jak orgány (brzlík), tak i jednotlivé buňky (bílé krvinky). Proti parazitům, virům a bakteriím má imunitní systém zbraně dvojího druhu. Buďto nespecifickou (vrozenou) či specifickou (získanou) imunitu.

Mechanismus nespecifické imunity se brání proti vniknutí cizorodých látek vrozenou vlastností organismu, tedy existencí přirozených bariér – např. kůží, sliznicemi trávicího traktu. A zde již můžeme vnímat přechod do specifické formy imunity. Na povrchu sliznic střevního traktu (zde se nachází asi 70 % imunitního systé­mu) je hlen složený také z různých bakterií tělu vlastních, protilátek.

Správně fungující imunitní systém pak dokáže rozpoznat látky tělo ohrožující a ty, které tělu pomáhají. K obranným mechanismům nespecifické imunity patří kašel, rýma, horečka. Každá probíhající nemoc je výrazným stimulem imunitního systému, který se aktivuje, vytváří účinnou obranu a vytváří si imunologickou paměť. Pro případné další setká­ní se stejným typem mikroorganismů pak systém pracuje účinněji, rychleji a s menšími energetickými nároky. Tento přirozený projev funkčnosti systému ale někdy vyhodnocujeme jako negativní příliš brzy. Nedáme tělu čas pro vlastní, přirozený léčebný proces, neposkytneme dostatek správných látek (vitaminy, minerály a další), rychle nasadíme antibiotika.

Imunomodulační potraviny

Pokud chceme být zdraví i v období zvýšeného výskytu nachlazení a chřipek, je možné posilovat nespecifickou část imunitního systému. Existují potraviny nazývající se imunomodulační (někdy nutraceutika), které pozitivně ovlivňují imunitu. Jsou tedy na pomezí mezi léčivem a běžnou stravou. Je třeba říci, že při jejich podání nedochází k vyléčení nemoci, ale působí jako prevence proti výskytu onemocnění nebo zmírňují a zkracují celkovou dobu léčby. Mezi tyto potraviny lze zahrnout četnou skupinu, proto se zmiňuji pouze o některých běžně dostupných.

Antioxidanty a minerály

Antioxidanty jsou látky, které dokáží bojovat proti volným radikálům (hrají roli v rozvoji mnoha onemocnění – ateroskleróza, nádorové onemocnění a další). Mezi silné antioxidanty patří vitaminy A,C,E.

Výskyt v potravinách: citrusové ovoce (pomeranč, grapefruit), viš­ně, švestky, černý rybíz, hrozny, ostružiny a jahody. V zelenině je např. najdeme v paprice, mrkvi, rajčatech a zeleném salátu. Dobrý­mi zdroji jsou také obiloviny (např. pohanka) a luštěniny. Zinek je minerál, který v součinnosti s vitaminy podporuje funkci imunity. Také působí preventivně proti virovým infekcím dýchacích cest, při chřipce a herpetickým oparům.

Výskyt v potravinách: vajíčka, obilné klíč­ky, hořčice, netučné sušené mléko, dýňová semínka, pivovarské kvasnice, maso, játra, ústřice. Další zázračné potraviny, které v sobě nesou kombinaci těchto složek: česnek, echinacea. Pokud tedy přidáte do jídelníčku tyto potraviny, zvýšíte v následujícím ročním období svou šanci na odolnost a zdraví!

 

Mohlo by vás zajímat

  • Probiotika, prebiotika a symbiotika.

    Základní funkcí trávicího traktu je trávení a vstřebávání živin z potravy v souladu s potřebami našeho těla a současně vylučování nestravitelného odpadu ve formě stolice. Trávicí procesy se přitom neobejdou bez podpory přátelské střevní mikroflóry (tzv. střevní mikrobiom), jejíž složení může být ovlivněno řadou faktorů ‒ bakteriální infekce, užívání antibiotik, cestování, stres aj. V přímém důsledku narušení střevní biocenózy se pak objevují průjmy, zácpa, nadýmání či syndrom dráždivého tračníku apod.

    • Průjem
    • Zácpa
    • Nadýmání
    • Zažívání
    • Imunita
    Probiotika, prebiotika a symbiotika.
    • Průjem
    • Zácpa
    • Nadýmání
    • Zažívání
    • Imunita
  • Podpořte imunitu dětí i dospělých dříve, než přijdou podzimní plískanice

    Se začátkem školního roku a příchodem podzimních měsíců se bohužel vracejí i běžná infekční onemocnění. Děti nastupují zpět do školek a škol, odkud si záhy přinesou rýmu nebo kašel, dospělí opět nasazují hektické pracovní tempo, jež organismu také moc nesvědčí. Jak si energii, kterou jste načerpali během léta, co nejdéle udržet? Přečtěte si naše tipy, jak zůstat fit po celý rok.

    • Rýma u dětí
    • Rýma
    • Imunita
    • Chřipka a nachlazení
    Podpořte imunitu dětí i dospělých dříve, než přijdou podzimní plískanice
    • Rýma u dětí
    • Rýma
    • Imunita
    • Chřipka a nachlazení
  • Školka a rýma: nerozlučná dvojice?

    U předškoláků je považováno za normální, pokud za rok prodělají 6 až 8 infekčních onemocnění. Skutečnost, že je tento počet odborníky považován za přijatelný, však nemění nic na tom, že časté stonání je nepříjemné jak pro dítě, tak pro vás a silně narušuje rodinný i pracovní režim.

    • Rýma u dětí
    • Chřipka a nachlazení
    Školka a rýma: nerozlučná dvojice?
    • Rýma u dětí
    • Chřipka a nachlazení