O společnosti

S více než 460 pobočkami, které představují cca 15% všech tuzemských veřejných lékáren, jsou lékárny Dr.Max největší lékárenskou sítí v ČR. Otvírat nové lékárny se společnosti dařilo i v obtížném roce 2020, během kterého lékárníci prokázali, že jsou neodmyslitelnou součástí první zdravotnické linie. Dr.Max je nejen značka lékáren a lékárenského e-shopu, ale i produktů vlastní značky vyráběných sesterskou společností Dr.Max Pharma, která je už několik let největším tuzemským výrobcem lékárenského sortimentu ve volném prodeji.

 

Článek 1. O společnosti

Seznam všech lékáren sítě Dr. Max je dostupný z domovské stránky www.drmax.cz. Víc než polovina z nich se nachází v objektech obchodních center. Odpovídá to standardním životním zvyklostem obyvatel, kteří chtějí uspokojit víc potřeb na jednom místě. Vstříc jim jdeme i otvírací dobou – v obchodních centrech 7 dní v týdnu od 8 do 20 hodin. Lékárny Dr.Max v některých oblastech suplují roli chybějící lékárenské pohotovosti. V Praze a v Brně fungují lékárny Dr.Max s nepřetržitou službou.

V portfoliu Dr.Max jsou v těchto městech i historické lékárny.  Ta pražská, U zlatého hada na Národní třídě, je vybavena nejstarším lékárenským mobiliářem v metropoli, brněnská lékárna U červeného raka je jednou z nejstarších ve střední Evropě.  

Od léta 2014 mají lékárny Dr.Max, ale i další odběratelé k dispozici novou vlastní laboratoř v Nučicích u Prahy, nejmodernější svého druhu v ČR, v roce 2017 byla v Brně otevřena druhá centrální laboratoř pro individuální přípravu léčiv a v roce 2020 přibylo další podobné pracoviště v Ostravě.

Společnost ČLH jako provozovatel lékáren Dr.Max vystupuje zásadně jako odpůrce jevů, které poškozují české lékárenství a pacienty. Staví se tak aktivně zejména proti ilegálním distribučním praktikám jako je například výdej léčiv lékaři v ordinacích a reexportům, které způsobují výpadky citlivých léků na českém trhu.

ČLH je zakládajícím členem Asociace provozovatelů lékárenských sítí (APLS), jejíž ambicí je přispívat k vytváření optimálních podmínek pro rozvoj lékárenství v České republice a hájení zájmů lékárníků – zaměstnanců.

 

Článek 2. Ekonomika a filantropie

Obrat ČLH v roce 2020 dosáhl 21,1 miliardy korun, což představuje meziroční růst 5,5 procenta. Tržby e-shopu Dr.Max překročily ve stejném období 1,3 miliardy korun. To reprezentuje meziroční růst bezmála 45 procent. Meziročně stoupla návštěvnost e-shopu o 10 milionů na celkových více než 42 milionů. E-shop Dr.Max si tak nadále udržuje pozici lékárenské jedničky na trhu. V dubnu 2020 síť odstartovala i on-line rezervaci léků na předpis  a zájem o tuto službu od té doby setrvale rostl.

Obrat vlastní značky Dr.Max v Česku překonal v druhé polovině prosince 2020 “magickou hranici” 2 miliard korun.

Velmi úspěšný byl také klientský program sítě lékáren. Počet držitelů Karty výhod Dr.Max překročil v roce 2020 4 miliony.

Kontroly SÚKL v roce 2020 opět potvrdily vysokou kvalitu lékáren Dr.Max. Přes 90 procent poboček sítě získalo nejlepší ohodnocení na třístupňové škále, tedy „1“. Žádná z lékáren Dr.Max nabyla hodnocena známkou „3“.

Lékárny Dr.Max provozuje v ČR společnost Česká lékárna holding (ČLH) vlastněná investiční skupinou Penta Investments. ČLH zaměstnává tisíce farmaceutů a farmaceutických asistentů. Síť Dr.Max v ČR je součástí celoevropského projektu; stejnojmenné lékárny slouží pacientům i na Slovensku a v Polsku a v roce 2017 se uskutečnily významné akvizice i v Rumunsku a Srbsku. Několik lékáren Dr.Max bylo rovněž otevřeno v Itálii. Aktivity na nadnárodní úrovni koordinuje Dr.Max Group (Dr.Max BDC). ČLH je prostřednictvím české Asociace provozovatelů lékárenských sítí součástí i Evropské federace lékárenských sítí (EFPC).

Značka Dr.Max je spojená i s filantropickou činností. Každý rok podporujeme desítky projektů v rámci programu malých grantů. Orientujeme se výhradně na takové projekty, které zvyšují kvalitu života těm nejpotřebnějším – dětem a seniorům.

S mimořádným ohlasem se u veřejnosti setkává projekt sociální dopravy Taxík Maxík, na kterém lékárny Dr. Max spolupracují s Kontem Bariéry Nadace Charty 77. Prodej jakéhokoli výrobku vlastní značky Dr.Max přináší ve vymezených obdobích jíž od roku 2015 automaticky jednu korunu na zvláštní účel – nákup automobilů upravených pro přepravu starších a handicapovaných lidí. Takto se podařilo získat už několik desítek milionů korun, jež společnost ČLH převedla Kontu Bariéry. To už z daru zafinancovalo nákup speciálních vozů, které nejprve v Prachaticích a Liberci, poté v Kutné Hoře, Praze 5 a Ústí nad Orlicí, v roce 2018 v Benešově, Mostě a Svitavách a následující rok v Českém Těšíně, Frýdlantu nad Ostravicí, Písku a Praze 15 umožnily rozjezd této speciální služby. Na začátku roku 2020 se Taxík Maxík objevil dokonce ve čtveřici měst (České Budějovice, Havířov, Šumperk a Vimperk). Síť Dr.Max nepolevila ve svých charitativních programech ani ve zmíněném složitém roce. Taxík Maxík se díky tomu od roku 2021 rozšířil do tří nových lokalit (Čáslav, Orlová, Ústí n./L.) a v jedné došlo k obnově vozového parku (Liberec). Celkem tak slouží už bezmála ve dvaceti obcích ČR. 

 

Článek 3. Firma a lidé

V síti Dr.Max pracují řádově tisíce lékárníků a farmaceutických asistentů. Naši pracovníci mohou těžit z propracovaného systému vzdělávání garantujícího jejich permanentní profesní růst. Už v roce 2008 byla založena Akademie Dr.Max jako zastřešující instituce pro všechny aktivity Dr.Max posilující celoživotní vzdělávání lékárenského personálu. Akademie se opírá o 3 pilíře: e-learning, interní školení a odborné konference, i když pandemie si dočasně vynutila totální přechod na distanční formu vzdělávání. Systém je otevřený i lékárníkům a zdravotnickým profesionálům mimo síť Dr.Max, zejména zdravotním sestrám. Každoročně projdou vzdělávacím systémem Dr. Max, do nějž společnost investuje desítky milionů korun, desetitisíce účastníků. Na vzdělávání zaměstnanců Dr. Max spolupracuje s odbornými společnostmi a podle zaměření se skutečnými kapacitami v oboru. Tyto aktivity Dr. Max v některých případech navazují i na kampaně Světové zdravotnické organizace.

Vzdělávací akce Dr. Max velmi dobře hodnotí Česká lékárnická komora, ale například i Česká asociace sester.  Tomu také odpovídá počet bodů a kreditů, které si absolventi v rámci systému celoživotního vzdělávání mohou za účast připsat. Dále dáváme možnost poznat prostředí Dr. Max zejména posluchačům farmaceutických fakult a VOŠ nabídkou studijních praxí. Nově pořádáme pro studenty jarní tábory Max Camp zaměřené na praktická témata spojená s lékárenskou praxí. Vysoká úroveň odborného poradenství jistě do značné míry přispěla k tomu, že se lékárny Dr.Max staly v letech 2015 až 2020 nejdůvěryhodnější značkou v oboru. Po několika letech dominance nábytkářského obra IKEA se značce Dr.Max rovněž podařilo v roce 2021 získat absolutní vítězství v soutěži MasterCard Obchodník roku. Jde o nejprestižnější spotřebitelskou soutěž v ČR. Triumf značce Dr.Max vynesla vysoká skóre týkající se zapamatelnosti, loajality klientů a důvěryhodnosti.  Několik nezávislých průzkumů, jejichž výsledky byly v posledních letech zveřejněny, vyhodnotilo servis lékáren Dr.Max jako nejlepší v Česku.

 

Článek 4. Vlastní značka a exclusive brand

Program vlastní značky rozvíjíme systematicky celou dekádu – už od roku 2011 – s cílem nabídnout klientům standardní či nadstandardní kvalitu za férovou cenu. Dnes existuje několik stovek položek léčiv, volně prodejných přípravků, zdravotnických pomůcek, produktů dentální péče a dermokosmetiky nesoucích označení Dr.Max. Sesterská společnost Dr. Max Pharma pro ně v některých případech sama vybírá dodavatele surovin a zadává recepturu. Vlastní značka Dr. Max míří kromě toho českého i na trhy v dalších zemích, kde tyto lékárny působí. Výrobky vlastní značky jsou dostupné výhradně v síti lékáren Dr. Max a na e-shopu Dr. Max. Pouze tímto způsobem je rovněž možné v ČR zakoupit francouzskou dermokosmetiku UriageDr.Max Pharma jako výrobce volně prodejného lékárenského sortimentu představuje nejdynamičtějšího hráče na trhu. Reprezentují ji i subbrandy jako Bebelo zahrnující péči o matku a dítě nebo Pro32 s portfolioem produktů pro dentální péči. Už několik let patří do portfolia vlastní značky i léčiva, kde v roce 2020 začal Dr.Max přinášet na trh receptové léky pod visačkou Medreg. V poslední době se o přízeň zákazníků uchází v rámci vlastní značky inovativní sluneční kosmetika Equilibria či několik řad pečující dermokosmetiky Nuance. Ta měla premiéru na začátku roku 2017 a úzce souvisí s celým konceptem péče o pokožku "Dr.Max pro zdraví a krásu" realizovaným v našich lékárnách. Jeho nejviditelnější částí je stovka specializovaných dermocenter se širokou škálou souvisejících produktů a diagnostické techniky. Oděvy pro speciálně proškolené dermoporadkyně navrhovala známá módní návrhářka Beata Rajská. 

 

Článek 5. Laboratorní příprava v lékárnách

V roce 2014 začala v Nučicích u Prahy fungovat první nová vlastní centrální laboratoř Dr. Max - nejmodernější svého druhu v ČR. Slouží k tzv. soustředěné přípravě léčiv včetně individuálně připravovaných léčivých přípravků. Zahrnuje i čisté prostory pro sterilní výrobu zejména očních kapek, ale i dalších přípravků. Čisté prostory se vyznačují přetlakovými propustmi pro personál i materiál, filtrací vzduchu, konstantní teplotou, vlhkostí a přetlakem a dále výrobou a rozvody čištěné vody, čištěné páry a tlakového vzduchu. Zahrnují rovněž samozřejmě formulační kotel na výrobu roztoků a extrémně přesnou podlahovou váhu. 

V létě 2017 byla otevřena v Brně další centrální laboratoř určená výhradně pro individuální přípravu a o tři roky později začal provoz obdobné laboratoře v Ostravě. Centrální laboratoře, které představují investice v řádu desítek milionů korun, umožňují vyřizovat rostoucí počet objednávek. Významná část individuálně připravovaných přípravků stále vzniká také mimo centrální laboratoře – na pracovištích v zázemích jednotlivých lékáren. Do lékáren Dr.Max putují přibližně dvě třetiny produkce centrálních laboratoří, zbytek míří do nezávislých lékáren, na oční kliniky, k veterinářům a do nemocnic. 

 

Článek 6. E-shop

Pro pohodlný a rychlý nákup již několik let umožňujeme objednávání zboží a volně prodejných léků po internetu. E-shop Dr.Max je jedním z nejrychleji rostoucích v ČR, kde si udržuje pozici jedničky na trhu. V rámci sítě Dr.Max je e-shop neodmyslitelnou součástí omnichannelového přístupu. Jako výdejní místa slouží všechny "kamenné" lékárny Dr.Max. V roce 2018 poprvé překročil počet objednávek 1 milion, v roce 2020 to byl už víc než dvojnásobek. V roce 2018 byl naplno spuštěn rezervační systém, který při osobním odběru v lékárně v některých případech zkracuje dobu od objednání položky do jejího vychystání na minuty. Skloubení objednávky přes mobil nebo internet s osobním přístupem vydávajícího personálu využívá cca 85% internetových zákazníků drmax.cz

Na e-Shopu lze čerpat z výhody širšího výběru zboží oproti běžným lékárnám - sortiment obsahuje víc než patnáct tisíc položek.  Virtuální lékárna Dr.Max využívá vlastního skladového zázemí v Brně - Heršpicích o rozloze 2.000 m², v roce 2021 přibyla nová základna v Pavlově u Prahy, kde se sortiment dále rozrůstá. Předpokládá se tu v šíři minimálně 20 tisíc druhů zboží. Během koronavirové pandemie prokázal e-shop Dr.Max svou důležitou roli naprosto jednoznačně.

 

Článek 7. Klientský program

Klientský program Dr. Max reprezentovaný Kartou výhod je na lékárenském trhu v ČR zřejmě nejrozvinutějším projektem svého druhu. Počet vydaných karet přesáhl v roce 2018 tři miliony, v roce 2020 pak čtyřmilionovou hranici. Momentálně (stav k dubnu 2021) to je přes 4,2 milionu. Úspěch věrnostního systému spočívá v atributech, jako je transparentnost, komplexnost a individuálnost. 

Transparentnost spočívá v jasně nastavených pravidlech zejména pro slevy z doplatku na předpisové léky, které lékárny Dr. Max poskytují od roku 2018 všem držitelům Karty výhod Dr.Max.

Komplexnost klientského programu souvisí s jeho čtyřmi pilíři: vedle slevy z doplatku jsou to ještě akční ceny Dr.Max, kupóny a compliance čili pacientský servis.

Individuálnost programu tkví v produktové nabídce na míru šité podle typu a zvyklostí klienta.

Kartu výhod lze získat ve kterékoliv lékárně Dr. Max, a to na základě vyplněného formuláře. Registrace je možná také on-line.

Tradičně se k lékárnám Dr. Max pojí přídomek „lékárny první volby“. Vůči klientovi to v sobě zahrnuje především nejlepší dostupnost, trvale vysoký standard odborné péče a trvalé cenové výhody.

Už pouhý rok po spuštění byl klientský program Dr.Max oceněn ve třech kategoriích prestižních Loyalty Magazine Awards – mimo jiné jako nejlepší věrnostní program ve střední Evropě a jako nejlepší nový věrnostní program

 

Článek 8. Proč Dr.Max

  • Nejdostupnější síť lékáren v České republice
  • Vysoká profesionalita zaměstnanců
  • Dvě nepřetržité služby (Praha, Brno)
  • Otevřeno nejméně 12 hodin denně, sedm dní v týdnu v každé lékárně u OD Kaufland
  • Snadný vstup do lékáren i s nákupním košíkem či kočárkem (obchodní centra)
  • Jednoduchá orientace díky přátelskému uspořádání položek
  • Trvale nízké ceny léků a doplatků, inzuliny bez doplatku
  • Trvale nízké ceny sortimentu volně prodejných léků, doplňků stravy a dětské výživy
  • Sortiment kvalitních přípravků vlastní značky Dr.Max za velmi příznivé ceny
  • Výhody věrnostního programu Karta výhod Dr.Max s akčními cenami na vybraný sortiment každý měsíc 

 

Článek 9. Distribuce

Zásobování lékáren Dr. Max zajišťuje především sesterská společnost ViaPharma se třemi distribučními centry – v Pavlově u Prahy, Brně a Ostravě. Lékárny Dr.Max jsou sice hlavním odběratelem, ViaPharma ale dodává i do nemocnic, reprodukčních klinik, hospiců a domovů seniorů.

Díky skladovým prostorám vybaveným nejmodernější technologií poskytuje ViaPharma lékárnám a nemocnicím kompletní dodavatelský servis. Při své činnosti se samozřejmě řídí zásadami správné distribuční praxe, která je zárukou, že si léčivé přípravky dodávané odběratelům zachovávají své kvalitativní vlastnosti. Jako první v ČR nabídla šaržovou přesnost v rámci celého distribučního procesu.