O společnosti

S téměř 490 pobočkami (stav v polovině roku 2023), které představují cca 15,5 % všech tuzemských veřejných lékáren, jsou lékárny Dr. Max největší lékárenskou sítí v ČR. Otvírat nové lékárny se společnosti dařilo dokonce i v obtížném roce 2020, během kterého lékárníci prokázali, že jsou neodmyslitelnou součástí první zdravotnické linie. Dr. Max je nejen značka lékáren a lékárenského e-shopu, ale i produktů vlastní značky vyráběných sesterskou společností Dr. Max Pharma, která je už několik let největším tuzemským výrobcem lékárenského sortimentu ve volném prodeji.

Článek 1. O společnosti

Seznam všech lékáren sítě Dr. Max je dostupný z domovské stránky www.drmax.cz. Víc než polovina z nich se nachází v objektech obchodních center. Odpovídá to standardním životním zvyklostem obyvatel, kteří chtějí uspokojit víc potřeb na jednom místě. Vstříc jim jdeme i otevírací dobou v obchodních centrech 7 dní v týdnu od 8 do 20 hodin. Lékárny Dr. Max v některých oblastech suplují roli chybějící lékárenské pohotovosti. V Praze a v Brně fungují lékárny Dr. Max s nepřetržitou službou 24 hodin denně 7 dní v týdnu.

V portfoliu Dr. Max jsou v těchto městech i historické lékárny. Ta pražská, U zlatého hada na Národní třídě, je vybavena nejstarším lékárenským mobiliářem v metropoli, brněnská lékárna U červeného raka je jednou z nejstarších ve střední Evropě.  

Od léta 2014 mají lékárny Dr. Max, ale i další odběratelé k dispozici novou vlastní laboratoř v Nučicích u Prahy, nejmodernější svého druhu v ČR, v roce 2017 byla v Brně otevřena druhá centrální laboratoř pro individuální přípravu léčiv a v roce 2020 přibylo další podobné pracoviště v Ostravě. Nučickou laboratoř pak v roce 2002 vystřídala nová v Praze.

Společnost ČLH jako provozovatel lékáren Dr. Max vystupuje zásadně jako odpůrce jevů, které poškozují české lékárenství a pacienty. Staví se tak aktivně zejména proti ilegálním distribučním praktikám, jako je například výdej léčiv lékaři v ordinacích a reexportům, které způsobují výpadky citlivých léků na českém trhu.

ČLH je zakládajícím členem Asociace provozovatelů lékárenských sítí (APLS), jejíž ambicí je přispívat k vytváření optimálních podmínek pro rozvoj lékárenství v České republice a hájení zájmů lékárníků zaměstnanců.

 

Článek 2. Ekonomika a filantropie

Obrat ČLH v roce 2022 dosáhl 25 miliard korun, což představuje meziroční růst asi o 10 procent. Tržby e-shopu Dr. Max dosáhly ve stejném období téměř 2 miliard korun. To reprezentuje meziroční růst cca 20 procent. S podílem asi 40 procent si tak e-shop Dr. Max nadále udržuje pozici jedničky na trhu virtuálních lékáren. V dubnu 2020 síť odstartovala i on-line rezervaci léků na předpis a zájem o tuto službu od té doby setrvale roste. Všechny lékárny Dr. Max zároveň slouží jako distribuční místo e-shopu. V Praze byl v roce 2022 umožněn výdej objednávek i z vlastních Dr. Max boxů. Ve spolupráci se společností DoDo nabízí v Praze a Brně e-shop Dr. Max i dodání objednávek týž den.

Velmi úspěšný je také klientský program sítě lékáren. Počet držitelů Karty výhod Dr. Max dosahuje v roce 2023 4 a půl milionu, aktivně ji využívá přes 3 miliony klientů.

Kontroly SÚKL každoročně potvrzují vysokou kvalitu lékáren Dr. Max.  Nejlepší ohodnocení na třístupňové škále, tedy „1“ tradičně získává asi 90 lékáren Dr. Max.

Lékárny Dr. Max provozuje v ČR společnost Česká lékárna holding (ČLH) vlastněná investiční skupinou Penta Investments. ČLH zaměstnává tisíce farmaceutů a farmaceutických asistentů. Síť Dr. Max v ČR je součástí celoevropského projektu; stejnojmenné lékárny slouží pacientům i na Slovensku a v Polsku a v roce 2017 se uskutečnily významné akvizice i v Rumunsku a Srbsku. Několik desítek lékáren Dr. Max bylo už otevřeno také v Itálii. Aktivity na nadnárodní úrovni koordinuje Dr. Max Group (Dr. Max BDC). ČLH je prostřednictvím české Asociace provozovatelů lékárenských sítí součástí i Evropské federace lékárenských sítí (EFPC).

Značka Dr. Max je spojená i s filantropickou činností. Každý rok podporujeme desítky projektů v rámci programu malých grantů. Orientujeme se výhradně na takové, které zvyšují kvalitu života těm nejpotřebnějším dětem a seniorům.

S mimořádným ohlasem se u veřejnosti setkává projekt sociální dopravy Taxík Maxík, na kterém lékárny Dr. Max spolupracují s Kontem Bariéry Nadace Charty 77. Prodej jakéhokoli výrobku vlastní značky Dr. Max přináší ve vymezených obdobích jíž od roku 2015 automaticky jednu korunu na zvláštní účet pro nákup automobilů určených pro přepravu starších a handicapovaných lidí. Takto se podařilo získat už několik desítek milionů korun, jež společnost ČLH převedla Kontu Bariéry. To už z daru zafinancovalo nákup speciálních vozů, které slouží už ve 25 obcích ČR. 

 

Článek 3. Firma a lidé

V síti Dr. Max pracují řádově tisíce lékárníků a farmaceutických asistentů. Naši pracovníci mohou těžit z propracovaného systému vzdělávání garantujícího jejich permanentní profesní růst. Už v roce 2008 byla založena Akademie Dr. Max jako zastřešující instituce pro všechny aktivity Dr. Max posilující celoživotní vzdělávání lékárenského personálu. Akademie se opírá o 3 pilíře: e-learning, interní školení a odborné konference, i když pandemie si dočasně vynutila totální přechod na distanční formu vzdělávání. Systém je otevřený i lékárníkům a zdravotnickým profesionálům mimo síť Dr. Max, zejména zdravotním sestrám. Každoročně projdou vzdělávacím systémem Dr. Max, do nějž společnost investuje desítky milionů korun, desetitisíce účastníků. Na vzdělávání zaměstnanců Dr. Max spolupracuje s odbornými společnostmi a podle zaměření se skutečnými kapacitami v oboru.

Vzdělávací akce Dr. Max velmi dobře hodnotí Česká lékárnická komora, ale například i Česká asociace sester.  Tomu také odpovídá počet bodů a kreditů, které si absolventi v rámci systému celoživotního vzdělávání mohou za účast připsat. Dále dáváme možnost poznat prostředí Dr. Max zejména posluchačům farmaceutických fakult a VOŠ nabídkou studijních praxí. Pro studenty farmacie jsme pořádali odborné tábory Max Camp zaměřené na praktická témata spojená s lékárenskou praxí. Vysoká úroveň odborného poradenství jistě do značné míry přispěla k tomu, že se lékárny Dr. Max staly v letech 2015 až 2022 nejdůvěryhodnější značkou v oboru. Po několika letech dominance nábytkářského obra IKEA se značce Dr. Max rovněž podařilo v roce 2021 získat a o rok později i obhájit absolutní vítězství v soutěži MasterCard Obchodník roku. Jde o nejprestižnější spotřebitelskou soutěž v ČR. Triumf značce Dr. Max vynesla vysoká skóre týkající se zapamatelnosti, loajality klientů a důvěryhodnosti.  Lékárny Dr. Max jsou také držitelem certifikátu Superbands za rok 2023. Několik nezávislých průzkumů, jejichž výsledky byly v posledních letech zveřejněny, vyhodnotilo servis lékáren Dr. Max jako nejlepší v Česku.

 

Článek 4. Vlastní značka a exclusive brand

Program vlastní značky rozvíjíme systematicky už od roku 2011 s cílem nabídnout klientům standardní či nadstandardní kvalitu za férovou cenu. Dnes existuje několik stovek položek léčiv, volně prodejných přípravků, zdravotnických pomůcek, produktů dentální péče a dermokosmetiky nesoucích označení Dr. Max. Sesterská společnost Dr. Max Pharma pro ně v některých případech sama vybírá dodavatele surovin a zadává recepturu. Vlastní značka Dr. Max míří kromě toho českého i na trhy v dalších zemích, kde tyto lékárny působí.  Výrobky vlastní značky jsou dostupné výhradně v síti lékáren Dr. Max a na e-shopu Dr. Max. Pouze tímto způsobem je rovněž možné v ČR zakoupit francouzskou dermokosmetiku Uriage a řeckou dermokosmetiku vyvíjenou na bázi včelích produktů ApivitaDr. Max Pharma jako výrobce volně prodejného lékárenského sortimentu představuje nejdynamičtějšího hráče na trhu. Reprezentují ji i subbrandy jako Bebelo zahrnující péči o matku a dítě nebo Pro32 s portfolioem produktů pro dentální péči. Už několik let patří do portfolia vlastní značky i léčiva, kde v roce 2020 začal Dr. Max přinášet na trh receptové léky pod visačkou Medreg. Významnou roli v portfoliu vlastní značky hraje pečující dermokosmetika Nuance, která měla premiéru na začátku roku 2017 a v roce 2023 se rozrostla  i o BIO-řadu „Organic“. Úzce to souvisí s celým konceptem péče o pokožku "Dr. Max pro zdraví a krásu" realizovaným v našich lékárnách. Jeho nejviditelnější částí je stovka specializovaných dermocenter se širokou škálou souvisejících produktů a diagnostické techniky. Oděvy pro speciálně proškolené dermoporadkyně navrhovala známá módní návrhářka Beata Rajská. Už několik let jsou lékárny Dr. Max i generálním partnerem Stanu proti melanomu.

 

Článek 5. Laboratorní příprava v lékárnách

V roce 2014 začala v Nučicích u Prahy fungovat první nová vlastní centrální laboratoř Dr. Max - nejmodernější svého druhu v ČR, její druhá generace byla spuštěna v roce 2022 v pražských Řepích. Slouží k tzv. soustředěné přípravě léčiv včetně individuálně připravovaných léčivých přípravků. Zahrnuje i čisté prostory a plnící linku pro sterilní výrobu zejména očních kapek, ale i dalších přípravků. Čisté prostory se vyznačují přetlakovými propustmi pro personál i materiál, filtrací vzduchu, konstantní teplotou, vlhkostí a přetlakem a dále výrobou a rozvody čištěné vody, čištěné páry a tlakového vzduchu. Zahrnují rovněž samozřejmě formulační kotel na výrobu roztoků a extrémně přesnou podlahovou váhu. 

V létě 2017 byla otevřena centrální laboratoř i v Brně – ta je určena výhradně pro individuální přípravu a o tři roky později začal provoz obdobné laboratoře v Ostravě. Centrální laboratoře, které představují investice v řádu desítek milionů korun, umožňují vyřizovat rostoucí počet objednávek. Významná část individuálně připravovaných přípravků stále vzniká také mimo centrální laboratoře na pracovištích v zázemích jednotlivých lékáren. Do lékáren Dr. Max putují přibližně dvě třetiny produkce centrálních laboratoří, zbytek míří do nezávislých lékáren, na oční kliniky, k veterinářům a do nemocnic. 

 

Článek 6. E-shop

Pro pohodlný a rychlý nákup již několik let umožňujeme objednávání zboží a volně prodejných léků po internetu. E-shop Dr. Max je jedním z nejrychleji rostoucích v ČR, kde si udržuje pozici jedničky na trhu. V rámci sítě Dr. Max je e-shop neodmyslitelnou součástí omnichannelového přístupu. Jako výdejní místa slouží všechny "kamenné" lékárny Dr. Max. V roce 2018 poprvé překročil počet objednávek 1 milion, v roce 2020 to byl už víc než dvojnásobek. V roce 2018 byl naplno spuštěn rezervační systém, který při osobním odběru v lékárně v některých případech zkracuje dobu od objednání položky do jejího vychystání na minuty. Skloubení objednávky přes mobil nebo internet s osobním přístupem vydávajícího personálu využívají cca 2/3 internetových zákazníků drmax.cz

Na e-Shopu lze čerpat z výhody širšího výběru zboží oproti běžným lékárnám - sortiment obsahuje kolem 30 tisíc položek.  Virtuální lékárna Dr. Max využívá vlastních logistických zázemí – tradičně v Brně - Heršpicích a od roku 2022 také v Nučicích u Prahy, kde se sortiment dále rozrůstá. Během koronavirové pandemie prokázal e-shop Dr. Max svou důležitou roli naprosto jednoznačně.

Článek 7. Klientský program

Klientský program Dr. Max reprezentovaný Kartou výhod je na lékárenském trhu v ČR zřejmě nejrozvinutějším projektem svého druhu. Počet vydaných karet přesáhl v roce 2023 čtyř a půl milionu. Úspěch věrnostního systému spočívá v atributech, jako je transparentnost, komplexnost a individuálnost. 

Transparentnost spočívá v jasně nastavených pravidlech zejména pro slevy z doplatku na předpisové léky, které lékárny Dr. Max poskytují od roku 2018 všem držitelům Karty výhod Dr. Max.

Komplexnost klientského programu souvisí s jeho čtyřmi pilíři: vedle slevy z doplatku jsou to ještě akční ceny Dr. Max, kupóny a compliance čili pacientský servis.

Individuálnost programu tkví v produktové nabídce na míru šité podle typu a zvyklostí klienta.

Kartu výhod lze získat ve kterékoliv lékárně Dr. Max, a to na základě vyplněného formuláře. Registrace je možná také on-line. Novinkou roku 2022 je bezplastová karta. Už pouhý rok po spuštění byl klientský program Dr. Max oceněn ve třech kategoriích prestižních Loyalty Magazine Awards  mimo jiné jako nejlepší věrnostní program ve střední Evropě a jako nejlepší nový věrnostní program

Tradičně se k lékárnám Dr. Max pojí přídomek lékárny první volby. Vůči klientovi to v sobě zahrnuje především nejlepší dostupnost, trvale vysoký standard odborné péče a trvalé cenové výhody.

 

Článek 8. Proč Dr. Max

  • Nejdostupnější síť lékáren v České republice
  • Vysoká profesionalita zaměstnanců
  • Dvě nepřetržité služby (Praha, Brno)
  • Otevřeno nejméně 12 hodin denně, sedm dní v týdnu v každé lékárně u OD Kaufland
  • Snadný vstup do lékáren i s nákupním košíkem či kočárkem (obchodní centra)
  • Jednoduchá orientace díky přátelskému uspořádání položek
  • Trvale nízké ceny léků a doplatků, inzuliny bez doplatku
  • Trvale nízké ceny sortimentu volně prodejných léků, doplňků stravy a dětské výživy
  • Sortiment kvalitních přípravků vlastní značky Dr. Max za velmi příznivé ceny
  • Výhody věrnostního programu Karta výhod Dr. Max s akčními cenami na vybraný sortiment každý měsíc 

 

Článek 9. Distribuce

Zásobování lékáren Dr. Max zajišťuje především sesterská společnost ViaPharma se třemi distribučními centry v Pavlově u Prahy, Brně a Ostravě. Lékárny Dr. Max jsou sice hlavním odběratelem, ViaPharma ale dodává i do nemocnic, reprodukčních klinik, hospiců a domovů seniorů.

Díky skladovým prostorám vybaveným nejmodernější technologií poskytuje ViaPharma lékárnám a nemocnicím kompletní dodavatelský servis. Při své činnosti se samozřejmě řídí zásadami správné distribuční praxe, která je zárukou, že si léčivé přípravky dodávané odběratelům zachovávají své kvalitativní vlastnosti. Jako první v ČR nabídla šaržovou přesnost v rámci celého distribučního procesu.