Diabetes: Pohybem k lepšímu zdraví

8. 3. 2021 · Mgr. Lukáš Novotný · 2 minuty čtení
  • DIA

Najděte správnou cestu k tomu, jak s pohybem začít. S pohybem můžete začít prakticky okamžitě. Jen je nutné se pevně rozhodnout, že tak učiníte, a postupně dosáhnete vytyčeného cíle. Mějte na paměti, že váš aktuální zdravotní stav a předchozí pohybová zkušenost může ovlivnit průběh změn v organismu při cvičení. Pokud se s něčím léčíte, nejste si jistí, jakou pohybovou aktivitu nejlépe zvolit, obraťte se pro radu na odborníka, např. na tělovýchovného lékaře nebo lektora STOB.



Pohybem k lepšímu zdraví

Proč být FIT?

Pohyb vede ke snížení množství tělesného tuku, a to díky zvýšení energetického výdeje a nárůstu aktivní tělesné hmoty (svalů), proto je nedílnou součástí každého redukčního režimu.

Navíc se vám zlepší zdravotní parametry, jako je glykemie, cholesterol, krevní tuky, omezí se i kornatění tepen (ateroskleróza). Pohyb zlepšuje tyto parametry zhruba po dobu 48 hodin, a proto je důležité se hýbat pravidelně, alespoň obden.

Pohyb napomáhá ke snížení zdravotních rizik spojených s obezitou, cukrovkou, srdečně-cévními chorobami, a to hned.

Ale pozor! Totéž se bohužel nedá říci o psychice. S dlouhodobou tělesnou nečinností se zhoršuje tělesná kondice, ochabují a zkracují se svaly, takže když se začnete hýbat, nezaplaví vás hned endorfiny (tzv. hormony štěstí), které vyvolávají pocity blaha.

Budete-li však nějakou dobu v pohybu pokračovat, dostaví se kromě zdravotních tělesných benefitů i blaho v duši a dobrá nálada.


BENEFITY PRAVIDELNÉHO POHYBU

Posílení zdraví a pružnostFyzická zdatnostTělesná rovnováha

Úprava metabolismu – sacharidů a tuků

  • Zvýšení citlivosti inzulinových
    receptorů ve svalech
  • Snížení hladiny celkového cholesterolu a rizika vzniku aterosklerózy a ICHS
Posílení funkce
srdečně-cévního
systému
Zpevnění oslabených
svalů
Zvýšení energetického výdeje,
snížení nadváhy a obezity
Nárust aktivní tělesné
hmoty (svalů)
Protažení zkrácených
svalů
Zlepšení funkce trávicího traktu,
posílení funkce imunitního systému
 Zpevnění kostí
(prevence osteoporózy)
Zlepšení psychického stavu

 

Pro začátek je tou nejlepší volbou chůze. Podle výzkumů můžou dvě hodiny svižné chůze týdně (20–30 minut denně) výrazně prospět srdci a přispět ke snížení rizika vzniku či rozvoje cukrovky a jiných zdravotních komplikací.

Jak začít?

Během prvního týdne se procházejte volným krokem denně po dobu cca 30 minut, pokud nejste zvyklí na tuto minimální zátěž, rozdělte si procházky na 3x 10 minut za den. Budete-li se cítit následující den po takovéto procházce unaveni, vykonávejte procházky pouze obden.

Ve volném dni má organismus čas se zregenerovat. V následujících týdnech se pak pokuste dosáhnout každý den 45 minut procházky volným tempem. Vybírejte si vhodné trasy s přírodním povrchem (parky, lesní cesty atd.), jde-li to, vyvarujte se tvrdých povrchů, jež kladou vysoké nároky na zatížení kloubů. Výbornou motivační pomůckou pro kontrolu navyšování chůze je krokoměr.

Články k tématu Diabetes: Pohybem k lepšímu zdraví

  • Co je nezbytné vědět o cukrovce

    Co je nezbytné vědět o cukrovce

    · 2 minuty čtení
    • DIA

    Diabetes mellitus neboli cukrovka je název pro skupinu chronických onemocnění, která charakterizuje metabolická porucha. Mezi dva základní typy patří diabetes mellitus 1. typu, při kterém vzniká naprostý nedostatek inzulinu v těle. Jedná se o typ, který je mnohem vzácnější.

  • Glifloziny a léčba diabetu

    Glifloziny a léčba diabetu

    · 4 minuty čtení
    • DIA

    Účinná a efektivní léčba diabetu 2. typu s pomocí skupiny léků nesoucí název glifloziny. Glifloziny kromě udržení normální hladiny krevního cukru působí i na přidružená onemocnění cukrovky. Pomáhají snížit tělesnou hmotnost (vylučováním cukru z těla) i krevní tlak.

  • Diabetická retinopatie – příznaky a prevence

    Diabetická retinopatie – příznaky a prevence

    · 2 minuty čtení
    • DIA

    Co to je? Jak ji poznat? A jak jí předcházet? Nejdůležitější pro prevenci vzniku a rozvoje diabetické retinopatie je důsledná kompenzace cukrovky s důrazem na stabilizaci hladiny cukru v krvi (glykemie).