Co způsobuje noční pocení a kdy navštívit lékaře?

7. 5. 2022 · 7 minut čtení
  • Zdraví a prevence
  • Pocení

Noční pocení neboli noční hyperhidróza je stav, kdy se v noci vzbudíte a pyžamo a lůžkoviny máte nasáklé potem. Noční pocení má často banální příčiny, jako jsou nevhodné podmínky pro spaní, může ale upozornit i na závažné zdravotní problémy. Jaké to jsou a kdy se kvůli nočnímu pocení vydat k lékaři? Poradíme v našem článku.


Příčiny nočního pocení mohou být banální, ale i závažné.
Nadměrné noční pocení může narušit kvalitu spánku a naznačit zdravotní problémy.

Nadměrné noční pocení

Pocení je zcela normální a nezbytný proces, který pomáhá regulovat teplotu těla. Pro tuto funkci je lidské tělo vybaveno více než 3 milióny potních žláz. Co když však pocení přesáhne únosnou míru a noc co noc vás budí nepříjemně mokré pyžamo?

Noční pocení je definováno jako tak silné pocení, že vaše ložní i noční prádlo jsou vlhké a je třeba je vyměnit. Potní žlázy najednou vylučují až čtyřikrát více potu, než je nutné pro ochlazení organismu. 

Nadměrné noční pocení dnes trápí více než 3 % populace, přičemž lékaři často řeší tento problém u mužů i u žen, výjimkou samozřejmě není ani noční pocení u dětí.

Pacienti udávají problémy s nočním pocením na hlavě a v oblasti krku, na hrudi, ale i s pocením celého těla. Každý se může občas v noci nadměrně zpotit, pokud se ale problémy opakují a nelze je vysvětlit nevhodnými podmínkami pro spaní, je na místě pomyslet i na jiné příčiny, kterých je celá řada. Podívejme se na ty nejčastější.


Hlavní příčiny nočního pocení

Mezi hlavní příčiny nočního pocení lze zařadit tato onemocnění nebo zdravotní problémy:

  • Psychické obtíže – stres a úzkost
    Je obecně známo, že ve stresu se člověk začne výrazně potit. Pokud jsou lidé vystaveni stresu dlouhodobě, objevují se problémy s pocením i v průběhu noci. U dětí se psychické přetížení může projevit zlými sny a nočními můrami, které bývají zpravidla spojeny s výrazným pocením.

  • Hormonální výkyvy – menopauza, premenstruační syndrom, těhotenství
    Návaly horka jsou jedním z typických příznaků blížící se menopauzy. Ženy ve věku 45+ v důsledku poklesu hladiny ženských pohlavních hormonů často trápí návaly horka, a to v průběhu dne i v noci. Podobné zkušenosti udávají některé ženy rovněž před menstruací, v těhotenství nebo po porodu, kdy rovněž dochází k hormonálním výkyvům. Hormonální změny jsou jednou z nejběžnějších příčin nočního pocení u žen.

  • Diabetes (cukrovka)
    Pokud u diabetika v noci dojde k výraznému snížení hladiny glukózy v krvi, reaguje tělo na hypoglykemii zvýšeným pocením. Noční pocení při cukrovce udávají diabetičtí pacienti zejména v oblasti kolem krku.

  • Spánková apnoe
    Spánková apnoe je porucha spánku, kdy spící člověk během noci opakovaně přestává na chvíli dýchat. Organismus nemá dostatek kyslíku, dostává se do „stresu“ a součástí přirozené reakce je zvýšené pocení. Tato porucha se týká zejména obézních osob nebo mužů, kteří mají potíže s chrápáním.

  • Infekční onemocnění
    Infekční choroby včetně COVID-19 – organismus reaguje na infekci v těle zvýšením tělesné teploty a následným pocením. Zvýšené pocení je příznakem běžných respiračních infekcí, ale i Covidu-19. U některých pacientů přetrvávají potíže s nočním pocením i po odeznění nemoci v rámci tzv. postcovidového syndromu. Stav se většinou upraví do několika měsíců. Ze vzácnějších infekčních onemocnění, které mohou vyvolávat noční pocení, jmenujme například bakteriální zánět srdečního svalu, zánět kostí (osteomyelitis), HIV/AIDS či tuberkulózu.

  • Některé druhy onkologických onemocnění –  celá řada onkologických onemocněním je provázena nočním pocením. Nejčastěji se jedná o lymfom, tedy rakovinu postihující části imunitního systému (lymfatické uzliny, kostní dřeň, slezina, brzlík). Dále může být noční pocení projevem leukémie (rakovina krve).

  • Nádory
    Rovněž zhoubné i nezhoubné nádory vaječníků, varlat, prostaty nebo ledvin se mohou projevit zvýšeným nočním pocením.

  • Onemocnění štítné žlázy
    Zvýšené noční pocení může souviset se zvýšenou funkcí štítné žlázy (hypertyreóza).

  • Pálení žáhy
    I tento běžný a zdánlivě nesouvisející problém byl zkoumán jako příčina nočního pocení. Odborníci prokázali, že léčba refluxu přináší i úlevu od nočního pocení.

  • Alkoholismus
    Pravidelná nadměrná konzumace alkoholu, stejně jako jiných návykových látek, může vyvolat poruchy spánku spojené se zvýšeným pocením.

Pokud není možné určit příčiny nadměrného nočního pocení, hovoříme o idiopatické noční hyperhidróze. Lidé, kteří obecně trpí nadměrným pocením i v průběhu dne, mají samozřejmě sklony k nadměrnému pocení i v průběhu noci.


Noční pocení může vyvolat také užívání některých léků.
Téměř všechna antidepresiva , hormonální léky a stabilizátory krevního cukru způsobují noční pocení jako vedlejší účinek.

Nadměrné noční pocení a léky

Nadměrné noční pocení mnohdy souvisí s užíváním některých léků. Pokud se u vás problém objevil, zamyslete se, zda nesouvisí např. s tím, že jste začali užívat nové léky (na předpis i volně prodejné). I běžný lék proti bolesti hlavy nebo zad může vyvolat noční pocení.

Noční pocení může být nežádoucím účinkem léků z těchto skupin:

  • antidepresiva, zejména staršího typu, tzv. tricyklická

  • léky s obsahem hormonů (hormonální antikoncepce, hormonální substituční terapie, kortikosteroidy)

  • léky proti horečce a bolesti (paracetamol, kyselina acetylsalicylová, ibuprofen, naproxen a další)

  • léky určené k léčbě cukrovky, antibiotika.


Tipy, jak předcházet nočnímu pocení

Některé změny životního stylu vám pomohou omezit obtíže s nočním pocením. Prvním krokem je samozřejmě úprava podmínek v ložnici:

  • Teplota v místnosti, kde spíte, by neměla být vyšší než 20 ˚C, bez problémů zvládnete i 16 ˚C.
  • V letních měsících pomůže s udržováním příjemné teploty v ložnici domácí klimatizační jednotka.
  • Vlhkost vzduchu byste měli udržovat kolem 50-60 %.
  • Pro lepší cirkulaci vzduchu je lepší lůžko s lamelovými rošty než čalouněná postel nebo válenda.
  • Ve specializované prodejně vám odborníci poradí s výběrem matrace vhodné konstrukce a vyrobené z vhodných chladivých materiálů. Existují také speciální chladicí potahy na matrace.
  • Používejte prostěradla a povlečení z čisté bavlny.
  • Přizpůsobte lůžkoviny ročnímu období, vybavte se zimními a letními přikrývkami. V létě můžete spát pouze pod prostěradlem, jak je zvykem v jižních krajích, nebo jen pod povlakem na přikrývku.
  • Pokud lůžko propotíte, nezastýlejte jej, ale nechte jej volně prosušit, abyste zbytečně nepodporovali množení roztočů v matraci.

Ke zmírnění problémů s nočním pocením lze doporučit i tyto změny životosprávy:

  • Omezte konzumaci alkoholu a tabáku.
  • Udržujte si optimální tělesnou hmotnost. Nadváha a obezita jsou rizikovými faktory pro nadměrné pocení.
  • Před spaním nekonzumujte ostrá, silně kořeněná jídla.
  • V případě, že trpíte stresem nebo úzkostmi, které vám narušují spánek, neváhejte a vyhledejte odbornou pomoc psychologa nebo psychiatra.
  • Dbejte na dostatek pohybu, který je základním pilířem pro celkové zdraví včetně kvalitního spánku.

Vzhledem k tomu, že pocení může dráždit pokožku a vyvolat nepříjemné kožní problémy (vyrážka, opruzeniny), nezapomeňte se po ráno po zapocení osprchovat.


Kdy s nočním pocením k lékaři?

Máte-li podezření, že vaše problémy s nočním pocením by mohly souviset s určitým onemocněním, poraďte se se svým praktickým lékařem, který navrhne další postup. Navštívit lékaře doporučujeme, pokud:

  • se noční pocení vyskytuje opakovaně
  • se noční pocení objevilo náhle a nesouvisí s podmínkami pro spaní
  • je noční pocení provázeno dalšími celkovými příznaky, jako je neúmyslné hubnutí, zvýšená teplota, únava, vyčerpání apod.

Na nadměrné pocení existují na trhu speciální antirespiranty.
Mezi antiperspiranty vybírejte ty, které jsou určeny proti nadměrnému pocení.

Noční pocení a tipy Dr.Maxe

Závažné potíže týkající se nočního pocení, s nímž souvisí také problémy s usínáním a celkové vyčerpání organismu, řeší v období menopauzy více než třetina žen. Trpíte-li návaly horka v klimakteriu, je možné vyzkoušet doplňky stravy určené pro bezproblémové překonání této životní etapy. 

Na nadměrné pocení během dne můžete vyzkoušet celou řadu speciálních antiperspirantů. Tradičním prostředkem při nadměrnému pocení je pití šalvějového čaje. Pro zvlhčení vzduchu a zlepšení podmínek pro klidný spánek si můžete pořídit zvlhčovač vzduchu.

Všem, kdo mají potíže s chrápáním, a tedy i vyšší riziko spánkové apnoe, je možné doporučit některý z prostředků proti chrápání (kapky, spreje). Při aktivním snižováním tělesné hmotnosti lze vyzkoušet doplňky stravy pro podporu metabolismu, nebo speciální redukční diety, např. aktuálně velmi populární ketodietu.



Články k tématu Co způsobuje noční pocení a kdy navštívit lékaře?

  • Co by měla obsahovat cestovní lékárnička?

    Co by měla obsahovat cestovní lékárnička?

    · 6 minut čtení
    • Zdraví a prevence
    • Zdravotnické prostředky

    K základnímu vybavení každého cestovatele patří lékárnička. Ta by měla být vybavena tak, aby nezabrala celý kufr nebo batoh. Na druhou stranu musí obsahovat vše potřebné na zdravotní obtíže, které Vás mohou na cestách postihnout.

  • Jaká je správná ochrana před sluncem?

    Jaká je správná ochrana před sluncem?

    · 4 minuty čtení
    • Zdraví a prevence
    • Opalování

    Mnoho lidí touží v letních měsících po krásném opálení. A právě dovolená a cestování je nejčastější možností, jak „chytnout bronz“. Je však třeba mít na paměti, že ne každé opálení je zdravé. Při pobytu na slunci je důležité chránit kůži před účinkem ultrafialového záření a současně dodržovat základní pravidla správného slunění.

  • Jaký je správný pitný režim?

    Jaký je správný pitný režim?

    · 4 minuty čtení
    • Zdraví a prevence

    Voda je životně důležitou tekutinou v našem těle. Člověk dokáže přežít týdny bez jídla, ale pouze 2–3 dny bez vody. Množství tekutin v lidském těle se v průběhu života mění. Nejvíce vody má v těle novorozenec, u kterého voda tvoří asi 75 % tělesné hmotnosti. U dospělého je to přibližně 53 % u mužů a 46 % u žen.