K čemu jsou dobrá chia semínka?

5. 5. 2021 · Mgr. Barbora Jedličková · 4 minuty čtení
  • Omega 3-6-9

Chia semínka v posledních letech pravidelně figurují na předních místech v žebříčcích superpotravin. Co jsou tato drobná oválná semínka ze Střední Ameriky zač a proč je vyznavači zdravého stravování vynášejí až do nebes?


Chia semínka jsou díky vysokému množství zdraví prospěšných látek a neutrální chuti oblíbenou superpotravinou.
Chia semínka jsou bezlepkové a díky své neutrální chuti má tato superpotravina univerzální využití.

Co jsou chia semínka?

Chia je jedlé semínko, které pochází z pouštní rostliny Salvia hispanica, pěstované v Mexiku z doby mayské a aztécké kultury. „Chia“ znamená sílu a laicky řečeno, tyto kultury používaly malá černobílá semínka jako posilovač energie. Chia semínka v sobě totiž koncentrují vysoké množství zdravých prospěšných látek, např. omega-3 mastné kyseliny,  bílkoviny, vlákninu, antioxidanty a vápník. Díky svým výživovým vlastnostem jsou tato drobná semínka zařazena mezi superpotraviny.

Jak chutná chia?

Nejen prospěšný obsah, ale také velmi jemná chuť (kterou někteří popisují jako lehce oříškovou), dělá z chia semínek mimořádně oblíbenou potravinu. Zejména pro ty, kteří  se vyhýbají chuťově výraznému máku, je chia skvělou volbou. Neutrální chuť semínek usnadňuje jejich přidávání do jídel a nápojů. Nejčastěji se sypou do cereálií, jogurtů, pudingů, ale i do omáček či zeleninových salátů. S oblibou se přimíchávají také do nápojů a pečiva.

Při smíchání s vodou či jinou tekutinou nabobtají a vytváří gelovitou hmotu, výborně tak zahustí například zeleninové nebo ovocné smoothie.


 Jak jíst chia semínka?

Chia mají velmi jemnou tenkou slupku, a tak pro  využití obsažených živin není třeba semínka mlít ani drtit (např. narozdíl od lněných semínek). Nejjednodušší příprava chia semínek je namočení do vody v poměru přibližně 1:5 na cca 15-30 minut. Vznikne vám želé, které můžete rovnou vypít, nebo smíchat s dalšími pokrmy (jogurty, kaše) či se šťávami, aniž byste při konzumaci registrovali strukturu semínek. Chia semínka lze konzumovat i bez namáčení – využijete je jako posypku do jogurtu, na pečivo nebo na salát. Jednoduše je můžete přidat do jídla při vaření. Vzhledem k tomu, že při namočení vytvářejí gel, používají se v kuchyni také jako zahušťovadlo nebo jako náhrada vajec.

NÁŠ TIP: Kokosový chia pudink: Vynikající chia pudink s kokosovou příchutí připravíte tak, že smícháte chia semínka s kokosovým mlékem a osladíte podle chuti. Místo bílého cukru můžete využít jakékoliv jiné sladidlo, např. kokosový nebo agávový sirup. Pak už stačí nechat směs odstát, ideálně přes noc v ledničce a máte připravený skvělý životabudič na ráno!

Klíčení chia semínek

I semínka chia můžete nechat naklíčit a využít všechny obsažené živiny opravdu na maximum. Kvůli gelovému obalu semínek se doporučuje klíčení chia v mělké misce na navlhčené vatě, buničité vatě nebo papírových utěrkách. Chia začínají klíčit asi po 4 dnech. Klíčky jsou připravené ke konzumaci, když jsou 1 až 2 centimetry dlouhé. Naklíčená chia semínka vám v ledničce vydrží 2 dny.


Chia semínka jsou univerzální superpotravina, kterou lze ochutit řadu pokrmů.
Chia semínka lze přimíchat do jogurtů, kaší, cereálií i pudingů.

Proč jíst chia semínka?

Pokud shrneme vše výše uvedené, pak nám vychází následující seznam důvodů, proč chia zařadit do jídelníčku:

  • Nutričně velmi kvalitní potravina
  • Vynikající zdroj omega-3 a omega-6 nenasycených mastných kyselin
  • Vysoký obsah vlákniny
  • Navození pocitu sytosti
  • Snadné zařazení do jídelníčku, není třeba vařit

Kolik chia semínek můžete sníst za den?

V případě chia semínek rozhodně neplatí čím více, tím lépe. Dostačující denní dávka je asi 15 g denně, což odpovídá asi 2 zarovnaným polévkovým lžícím. Děti od 3 let užívají poloviční dávku. Podle osobní tolerance můžete eventuálně dávku navýšit. Pokud chcete semínka přidávat do pečiva, pak v max. množství 10 %.


Naturalis Chia semínka BIO

250 g

Potraviny a nápoje

Mají vysoký obsah bílkovin a hodí se do jogurtů, müsli i obilných kaší.
189
Skladem na e-shopu
NATU Chia protein BIO

200 g

Potraviny a nápoje

Výživný 31% protein v RAW kvalitě. Bohatý zdroj vlákniny.
159
Skladem na e-shopu
Allnature Chia semínka 200 g

Potraviny a nápoje

Chia semínka obsahují vlákninu, kvalitní sacharidy, proteiny a tuky.
  • Sleva 17%
49 59 Kč
Skladem na e-shopu
Wolfberry Chia BIO

semínka 500 g

Potraviny a nápoje

Bohatý zdroj vlákniny, mastných kyselin, vitamínů, minerálů a bílkovin.
145
Skladem na e-shopu

Pro příznivce zdravých svačinek je na trhu řada produktů, která jsou o tato lahodná černá semínka ochucena. Oblíbené jsou zejména snídaňové kaše, smoothie nebo cereálie. Skvěle vám poslouží jako zdravé a rychlé občerstvení na cestách i v práci.



Články k tématu K čemu jsou dobrá chia semínka?

  • Quinoa je díky svým nutričním vlastnostem právem považována za superpotravinu. Má vysoký obsah bílkovin, a je vhodná mimo jiné pro vegany a vegetariány. Je přirozeně bezlepková. Hodí se do salátů, dezertů, kaší či jako samostatná příloha.

  • Radost z domácího pečení

    Radost z domácího pečení

    · 3 minuty čtení

    Baví vás poznávat netradiční druhy obilovin? Rádi si pochutnáváte na čerstvém domácím pečivu? Dejte se do pečení s námi …

  • Sladké domácí pečení tak trochu jinak

    Sladké domácí pečení tak trochu jinak

    · 2 minuty čtení

    Chceme-li mlsat, rozhodně se vyplatí přemýšlet o přísadách, které do sladkého pečiva přidáváme. Rozumnou volbou surovin můžeme pozitivně přispět ke svému zdraví.