Nadýmání a nadměrná plynatost – jak se jich zbavit

16. 4. 2019 · Mgr. Radka Grec · 5 minut čtení
  • Zácpa, průjem, zažívání

Nadýmání neboli plynatost je zvýšené množství plynu ve střevech. Je doprovázeno pocity plnosti, nafouknutí, tlaku až silné bolesti břicha a také kručením ve střevech. A také pocity studu, které ve většině případů způsobí, že problém je odložen „na neurčito“. Jak můžete nadýmání a s ním spojené nepříjemné pocity vyřešit a kdy už mohou značit vážnější problém, vám poradíme na následujících řádcích.


Proč dochází k nadýmání?

Přítomnost určitého množství plynů ve střevě je zcela běžný jev. Část vzduchu spolykáme spolu s jídlem a plyn se tvoří také během trávení a působením některých střevních bakterií.

Za nafouklé břicho a plynatost pak může nejčastěji hltání, spěch a také mluvení při jídle nebo když současně s jídlem konzumujeme větší množství nápojů. Obtíže často způsobuje kromě těžce stravitelných a smažených jídel i nadbytek pečiva, některé druhy zeleniny, luštěniny, mléčné výrobky a sycené nápoje. Pozor také na oblíbené usrkávání nápojů brčkem a časté žvýkání žvýkaček. Mezi další příčiny plynatosti patří stres, nedostatek pohybu či narušení střevní mikroflóry, např. po užívání antibiotik nebo po střevní chřipce. Přirozeně také plynu ve střevech přibývá během dne, proto jsou potíže pozdě odpoledne a navečer nejvýraznější a během noci obvykle dochází k jejich ústupu.

Opakovaná a dlouhodobá plynatost může být signálem potravinových nesnášenlivostí a alergií nebo některých nemocí trávicího ústrojí, jako je nedostatečné trávení, pálení žáhy, onemocnění žlučníku, slinivky či jater, zácpa nebo syndrom dráždivého tračníku. Může být i následkem užívání některých léků, jako je metformin (léčba diabetu), železo či širokospektrá antibiotika.


Jaké jsou příznaky nadýmání?

Nadýmání se projevuje v první řadě nadměrným odchodem plynů, dále kručením ve střevech, napětím až bolestí a nafouknutím břicha v důsledku hromadění plynů. Méně často může být přítomno bušení srdce a zvýšený krevní tlak (tlakem na bránici). Existují případy, kdy nadýmání připomíná srdeční příhodu.

Je běžné, že odcházející plyn mírně zapáchá. Výrazně zapáchající plynatost však může být nejen důsledkem konzumace určitých potravin, ale může ukazovat i na některé zdravotní komplikace. Z potravin jsou za nadměrný zápach střevních plynů jsou odpovědné zejména jídla živočišného původu (maso, vejce, mléčné výrobky), některé druhy zeleniny (brokolice, zelí, kapusta, chřest, česnek) či pivo, víno nebo nápoje s umělými sladidly. Mezi zdravotní obtíže spojované se zapáchající plynatostí patří laktózová intolerance, zácpa, průjem či zánětlivá onemocnění střeva, jako Crohnova nemoc a ulcerózní kolitida.

Kdy je vhodné s nadýmáním navštívit lékaře?

Nadýmání a plynatost většinou nejsou důvodem k neodkladné návštěvě lékaře, přesto existují situace, kdy byste odbornou péči měli vyhledat. Návštěvu lékaře neodkládejte v těchto případech:

  • Silné bolesti břicha, zvracení, horečka, průjem.
  • Když je bolest břicha doprovázená ztíženým dýcháním.
  • Když bolest vystřeluje ze zad.
  • Když se potíže zhoršují nebo nezabírají běžně dostupná léčiva.
  • Když jsou obtíže opakované nebo dlouhodobé.
  • Kdy jsou obtíže provázeny neúmyslným ubýváním na váze.

Jak můžete omezit nadýmání?

Dodržování jednoduchých opatření vám napomůže k omezení nadýmání a plynatosti. Zde jsou:

  • Změna chování při jídle: Jezte menší sousta, jídlo vždy pečlivě rozkousejte, nehltejte. U jídla, pokud možno, nemluvte a hlavně nespěchejte.
  • Úprava jídelníčku: Omezte konzumaci nadýmavých potravin. To jsou zejména luštěniny (fazole, hrách, čočka), zelí, kapusta, květák, brokolice, česnek, cibule, mrkev, celer, hrušky, švestky, hroznové víno, meruňky, mléčné výrobky, bílé a kynuté pečivo, cukrovinky, med nebo žvýkačky.
  • Volte vhodné nápoje: Pro správné trávení je důležitý dostatečný příjem tekutin, nicméně máte-li sklony k nadýmání, vyvarujte se sycených nápojů (limonády, perlivé minerální vody) a nápojů s umělými sladidly. Omezte také konzumaci alkoholických nápojů, zejména piva a vína.
  • Pozor na mléko: Některé osoby mohou trpět nadýmáním po konzumaci mléka a mléčných výrobků, protože mají nedostatek enzymů, které štěpí mléčný cukr (laktózu). Vypozorujte, zda mléčné výrobky nezhoršují potíže i ve vašem případě.
  • Nezapomínejte na pohyb: Pro dobré zažívání, zejména podporu střevní motility, je důležitý dostatek pohybu. Nejste-li aktivní sportovec, každý den si dopřejte alespoň příjemnou procházku.
  • Omezte kouření!

Jak pomůže při nadýmání lékárna?

  • Léčivé přípravky na úlevu od plynatosti. Obsahují simeticon, protipěnivou látku, která působí na bublinky plynu v trávicím ústrojí. Ty se rozpadnou a snáze vstřebají stěnou střeva. Simethicon sám o sobě se nevstřebává, působí přímo ve střevě, a proto je velmi bezpečný a vhodný i k dlouhodobému užívání.
  • Aktivní uhlí nebo přírodní čištěný jíl jsou další možností v případě nadýmání způsobeného dietní chybou. Mají schopnost na sebe vázat různé toxiny a plyny, čímž snižují nadměrné nadýmání.
  • Trávicí enzymy pomohou v případě pocitu nedostatečného trávení a lze je podat i předem, zejména když víte, že budete jíst „problematické“ potraviny.
  • Probiotika dodají do trávicího ústrojí probiotické kmeny bakterií a pomáhají tak obnovit a vyrovnat přirozené složení střevní mikroflóry. To je narušeno například po užívaní antibiotik nebo po průjmových onemocněních.
  • Ve formě čaje proti nadýmání si můžete dopřát mátu, meduňku, fenykl či heřmánek, které přispívají ke správnému trávení a obsažené silice i zmírňují případné křeče.
  • Laktáza je enzym štěpící mléčný cukr, laktózu. Je tak řešením pro osoby s nesnášenlivostí laktózy, které s obtížemi tráví mléčné výrobky.

Nadýmáním a plynatostí netrpí pochopitelně jen dospělí, ale i děti. Při plynatosti (kolikách) u kojenců vyzkoušejte:

  • Kapky se simetikonem, protipěnivou látkou, která působí přímo ve střevě, a proto je velmi bezpečná a může se podávat dlouhodobě i těm nejmenším.
  • Probiotické kapky pomohou vyrovnat přirozené složení střevní mikroflóry, která je nezbytná pro správné trávení. V případě kojeneckých kolik se používají kapky obsahující kmen Lactobacillus reuteri. Mohou se podat rovnou do pusinky nebo do vlažné kojenecké výživy.
  • Dětské čajové směsi proti nadýmání obsahující zejména fenykl a heřmánek. Dopřát si je může i kojící maminka.
  • Rostlinná deflatulencia (přípravky proti nadýmání) obsahují bylinky proti nadýmání ve formě kapek. Hodí se zejména u těch nejmenších místo čaje.
  • Gely a oleje pro masáž bříška při kolikách obsahují éterické oleje z fenyklu, kmínu a máty. Bříško vždy masírujte ve směru hodinových ručiček.
  • Speciální kojenecká mléka pro děti na umělé výživě. Obsahují upravené bílkoviny a snížené množství laktózy (mléčného cukru).

Co dalšího na nadýmání platí?

Pro správné trávení můžete využít i koření, jako například anýz, bazalku, oregano, kopr, kmín nebo majoránku. Nezapomínejte také na pravidelný pohyb, který pomáhá rozhýbat střevní peristaltiku. Důležité je také omezit kouření a vyvarovat se nadměrného stresu.


Zdroje:

Články k tématu Nadýmání a nadměrná plynatost – jak se jich zbavit

  • Co pomůže při průjmu?

    Co pomůže při průjmu?

    · 3 minuty čtení
    • Zácpa, průjem, zažívání

    Takzvaný cestovatelský průjem patří mezi nejčastější nemoci, které nás na dovolené mohou potkat. Může totiž postihnout až polovinu lidí, kteří každý rok vyrazí na cesty.

  • Funkční dyspepsie neboli poruchy trávení

    Funkční dyspepsie neboli poruchy trávení

    · 4 minuty čtení
    • Zácpa, průjem, zažívání
    • Nadymání

    Je vám po jídle těžko? Míváte potíže s nadýmáním? Pálí vás žáha? Občas vás trápí zácpa nebo průjem? Pokud jste navštívili lékaře a ten vyloučil jakékoliv orgánové onemocnění, které by mohlo vaše obtíže způsobovat, pak vaše příznaky spadají do souboru trávicích obtíží, kterým odborníci říkají „funkční dyspepsie“.

  • Rady pro cestovatele o cestovním průjmu

    Rady pro cestovatele o cestovním průjmu

    · 3 minuty čtení
    • Zácpa, průjem, zažívání
    • Zdraví a prevence

    Cestovní průjem je nejběžnějším zdravotním problémem na cestách. Čím blíže k rovníku a čím méně civilizovaná země, tím větší je riziko, že vás průjem připraví o pár dní dovolené. Co dělat, aby právě tohle nebyl váš případ a jak postupovat, když přece jen onemocníte?