Nadýmání při kojení

6. 5. 2022 · Mgr. Radka Grec · 4 minuty čtení
  • Těhotenství a kojení

Každá maminka by asi potvrdila, že po porodu začíná kolotoč kolem novorozeného miminka. Spěch při jídle, nedostatek pohybu, narušení střevní mikroflóry v kombinaci s některými druhy potravin, u nichž je riziko horší snášenlivosti či stravitelnosti, mají za následek nadýmání a pocity nafouklého břicha. Jak těmto problémům předejít, co konkrétně vám může ulevit a na co si dát pozor, aby vaše problémy s nadýmáním neovlivnily i zažívání vašeho miminka, si přečtěte v našem článku.


Nadýmání při kojení
Příčinou nadýmání v období kojení mohou být některé potraviny, nedostatek pohybu, ale příliš rychlá konzumace jídla.

Proč ženy trpí při kojení na nadýmání?

Nadýmání je zvýšené množství plynu ve střevech. Je provázeno pocity plnosti, nafouknutí, tlaku, křečí a bolestí břicha. Během kojení Vás nadýmání může trápit častěji. Mohou za to hormonální změny, které ovlivňují střevní peristaltiku, omezená pohybová aktivita v šestinedělí a také spěch, v němž často při péči o Vaše miminko jíte.

Obvykle se jedná o krátkodobý problém, u nějž je snadné učit vyvolávající příčinu – luštěniny, zelí, či jiná podobná dobrota bývá na vině velmi často. Pamatujte ale, že to, co z potravin nadýmá Vás, může být příčinou nadýmání i u miminka.

Častou příčinou nadýmání je i celodenní sezení. V tomto případě obvykle pomůže procházka, pár dřepů, vyprázdnění a lehčí strava. Dlouhodobá plynatost při kojení bývá způsobena rozhozeným trávením například vlivem některých léků či stresu, obtížemi se žlučníkem, nedostatečnou tvorbou trávicích enzymů či nesnášenlivostí některých potravin (lepek, laktóza). U přetrvávajících obtíží je třeba pátrat po příčině a tu vhodně řešit. Přesto, že jsou nadýmání a křeče v břiše při kojení nepříjemné, nejedná se o vážné zdravotní obtíže. 


Co na nadýmání při kojení

Rychlou úlevu od nadýmání přináší přípravky obsahující simethicon. Je to protipěnivá látka, která působí na bublinky plynu v trávicím ústrojí tak, že se rozpadnou a snáze se vstřebají stěnou střeva. Simethicon působí přímo ve střevě, je bezpečný a vhodný i k dlouhodobému užívání. Stejná látka se dává v kapkách i miminkům, když je trápí prdíky. Schopnost vázat na sebe plyny i různé toxiny má i aktivní uhlí.

Při špatném trávení některých druhů potravin a při pocitu nedostatečného trávení je možné na doporučení lékaře použít i trávicí enzymy. Nadýmání a zácpa při kojení mohou být způsobeny i narušením střevní mikroflóry, například po užívání antibiotik. Pak je vhodné sáhnout i po probioticích, která dodají do trávicího ústrojí probiotické kmeny bakterií a pomáhají tak obnovit a vyrovnat přirozené složení střevní mikroflóry.

Léčbu vhodně doplní i bylinky proti nadýmání. Ve formě čaje proti nadýmání si můžete dopřát fenykl, heřmánek, mátu či meduňku, které přispívají ke správnému trávení. Fenykl navíc spolu s koprem a kmínem pomáhá při tvorbě mateřského mléka.



Kdy jít k lékaři:

  • Vyskytne-li se silná křečovitá bolest na pravé nebo levé straně břicha.
  • Máte-li horečku, průjem, zvracíte-li.
  • Objeví-li se krev ve stolici.
  • Máte-li bolest a ztížené dýchání.
  • Vystřeluje-li Vám bolest do třísla.

Nadýmání během kojení zbaví například anýz či kmín.
Při problémech s nadýmáním během kojení pomůže kmín, anýz i další bylinky.

Režimová a preventivní opatření

  • Jezte pomalu, menší sousta, u jídla nemluvte.

  • Pravidelně se hýbejte.

  • Omezte nadýmavé potraviny jako např. luštěniny, zelí, kapustu, česnek, cibuli, květák, brokolici, celer, mrkev, švestky, hrušky, hroznové víno, meruňky, bílé a kynuté pečivo, kvasnice, mléčné výrobky, cukrovinky, žvýkačky, med.

  • Vyhněte se syceným nápojům a mléku.

  • Pro správné trávení můžete využít i koření, jako například anýz, kopr, kmín nebo majoránku.

    Náš tip: Čaj (odvar) z kmínu a jablek proti nadýmání a na podporu mateřského mléka: 1 malá lžička kmínu + 1 lžíce jablečných slupek (sušených či čerstvých) povaříme 7 minut a louhujeme dalších 10 minut. Doporučuje se vypít 1 šálek 1x až 3x denně.


Články k tématu Nadýmání při kojení

  • Bolest zad, zubů nebo hlavy při kojení

    Bolest zad, zubů nebo hlavy při kojení

    · 6 minut čtení
    • Těhotenství a kojení
    • Bolest zad
    • Bolest zubů
    • Bolest hlavy
    Hormonální změny v šestinedělí a po porodu, stres a minimum odpočinku, ale i poporodní kila navíc bohužel často nahrávají nepříjemnostem, jako je bolest zad, kazivost zubů či migréna. Jak bolest v období kojení utišit a které přípravky na bolest můžete bez obav použít?
  • Kyselina listová – nepostradatelný vitamin nejen pro nastávající maminky

    Kyselina listová – nepostradatelný vitamin nejen pro nastávající maminky

    · 5 minut čtení
    • Těhotenství a kojení
    • Plánování těhotenství
    • Vitamíny a minerály
    V průběhu těhotenství je dostatečný přísun vitaminů důležitější než kdykoliv jindy. Jedním z klíčových je bezpochyby kyselina listová, tedy vitamin B9. Dostatek kyseliny listové je potřebný jak pro správný vývoj miminka, tak pro bezproblémový průběh těhotenství.
  • Zácpa v těhotenství a při kojení

    Zácpa v těhotenství a při kojení

    · 6 minut čtení
    • Těhotenství a kojení
    Těhotenství s sebou kromě radostného očekávání přináší i některé zdravotní nepříjemnosti. Mezi typické problémy nastávajících maminek patří zácpa. Potíže s vyprazdňováním trápí každou druhou těhotnou ženu a nezřídka problémy přetrvávají i po porodu.