Nervozita a úzkost

Psychická nervozitje běžnou emocí, která má za normálních podmínek ochranný význam a pomáhá nám ve vypjatých situacích. Je to pocit, který zažil někdy každý z nás (například před zkouškou, důležitým rozhodnutím, či v náročné situaci) akterý nám není moc příjemný. Naštěstí netrvá dlouho a jakmile vyvolávající příčina odezní, je zase klid. Častá je i nervozita v těhotenství, jelikož je toho období spojeno s mnoha očekáváními, nejistotou a obecně jsou ženy v tomto období citlivější.  

 

Nerozita a úzkost

Úzkost a úzkostné poruchy

Vystupňovaná a chronická nervozita může přerůstat v úzkost. Jedná se o pocit obav, strachu a ohrožení, který bývá spjatý i s tělesnými příznaky, jako je bušení srdce, bolest na hrudi, pocení, třes, nevolnost až zvracení, průjem, problémy sdýcháním a spánkem či bolesti hlavy. Při úzkosti přichází často silná nervozita bez příčiny a náhle a organismus velmi vyčerpává a někdy až bolí. Pokud se jedná o chronické obtíže, mluvíme o úzkostných poruchách.Patří mezi nejčastější psychiatrická onemocnění, kterými trpí přibližně 10% populace, častěji ženy. Příkladem je panická porucha, která se projevuje opakovanými záchvaty panické úzkosti, které přicházejí náhle a častobez zjevné příčiny. 

Častý spouštěč? Chronický stres

Častým spouštěčem nervozity a úzkosti bývá stres doma či v zaměstnání, nedostatek spánku, shon a psychické a fyzické přetížení. Chronický stres nám škodí, ovlivňuje naše srdce a cévy, vede ke zvýšení krevního tlaku, či ke snížení naší imunity, čemuž je třeba předcházet. Proto se obraťte na Vašeho lékaře, pokud se úzkost objevuje často, trvá dlouho, je intenzivní až nepřiměřená. Léčba úzkosti se skládá z psychoterapie, antidepresiv a tzv. anxiolytik, která úzkostpotlačují. 

Co pomáhá na stres a nervozitu ?

Uvolnění, zmírnění napětí, nervozity a úzkosti napomáhají mnohé tradičně užívané byliny, jako je kozlík, meduňka, chmel, levandule či třezalka. Jsou k dostání ve formě tablet, či uklidňujících čajových směsí. Výhodou je, že se mohou užívat dlouhodobě a pomáhají i zlepšovatspánek. Před veřejným vystoupením či zkouškou pomohou zmírnit psychické napětí a trému léky na nervozitu s obsahem guaifenesinu (Guajacuran). Ke zmírnění nervozity a úzkosti i v těhotenství je možné sáhnout po homeopatickém léčivém přípravku (Sédatif PC). Při stresových situacích má organismus zvýšenou potřebu hořčíku, proto je dobré jej pravidelně doplňovat. Přispívá k normální psychické činnosti a ke snížení únavy a vyčerpání. Únavu a vyčerpání pomáhají zmírňovat také vitaminy skupiny B a železo.  

 

Nervozita a úzkost2

Režimová a preventivní opatření 

Osvědčeným, i když ne vždy oblíbeným způsobem, jak se zbavit úzkosti, je pravidelná fyzická aktivita. Důležité je provozovat takovou sportovní aktivitu, která Vás baví. Jen tak u cvičení vydržíte. Pro někoho to mohou být procházky, pro jiného jízda na kole, plávání či tanec. Přínosná jsou také relaxační cvičení či jóga. Myslete na dostatečný odpočinek a spánek a také dbejte na pestrou a vyváženou stravu s dostatkem vitaminů a dalších zdraví prospěšných látek.

Články k tématu Nervozita a úzkost

  • Nespavost

    Nespavost

    Nespavost je nejčastější poruchou spánku. Je definována jako neschopnost usnout nebo spát (časté a časné probouzení) spolu s pocitem, že spánek nebyl posilující.