Zácpa v těhotenství a při kojení

2. 4. 2022 · 6 minut čtení
  • Těhotenství a kojení

Těhotenství s sebou kromě radostného očekávání přináší i některé zdravotní nepříjemnosti. Mezi typické problémy nastávajících maminek patří zácpa. Potíže s vyprazdňováním trápí každou druhou těhotnou ženu a nezřídka problémy přetrvávají i po porodu. Jaké prostředky je možné při zácpě v těhotenství a při kojení bez obav použít? Přečtěte si naše rady a tipy pro správné trávení.


Zácpa v těhotenství a při kojení
Zácpa během těhotenství a kojení je častým problémem, který řeší téměř každá druhá žena.

Zácpa – problém od početí až po kojení

Zácpa je málo časté a obtížné vyprazdňování stolice. Obvykle se o zácpě hovoří při méně než 1 stolici za 3 dny. Nejčastěji je způsobena nedostatečným příjmem tekutin, nízkým příjmem vlákniny ve stravě a také nedostatkem pohybu. Zpomalenou pasáž potravy trávicím ústrojím mohou způsobit i některé léky či minerály užívané ve formě doplňků stravy.

Proč je v těhotenství zácpa tak častá?

Jak už jsme zmínili, zácpa je v těhotenství poměrně častá, setká se s ní přibližně polovina těhotných. V prvním trimestru těhotenství zácpu způsobují vyšší hladiny hormonů, které uvolňují svalovinu střev a zpomalují její pohyb. V dalších fázích těhotenství je častou příčinou zácpy užívání léků a doplňků stravy s obsahem železa. Zácpa na konci těhotenství je způsobena především tlakem zvětšující se dělohy na střevo a snížením pravidelné pohybové aktivity.

Také bolestivé hemoroidy mohou být příčinou zácpy a i naopak, tlačení provázející zácpu v těhotenství může být vyvolávající příčinou hemoroidů.


Zácpa při kojení

Zácpa a tuhá stolice při kojení je také častou obtíží – problémy se zácpou mohou přetrvávat asi 3 měsíce po porodu. Rovněž v tomto období jsou příčinou zácpy změny v hladině ženských pohlavních hormonů a některé léky a doplňky stravy, například přípravky s obsahem železa. V prvních týdnech po porodu mohou za zácpu i nepříjemné až bolestivé pocity při vyprazdňování, obzvláště po nastřižení či natržení hráze a nedostatek pohybové aktivity v šestinedělí. Mezi časté příčiny zácpy v šestinedělí patří i hemoroidy, které se mohly objevit na konci těhotenství a po porodu. Někdy za obtížemi se zácpou při kojení mohou stát i různé eliminační diety, které se nasazují například při alergických obtížích miminka.


Co na zácpu v těhotenství

Hlavním a nejsnazším opatřením, jak na zácpu v těhotenství, je zvýšení příjmu tekutin. To příznivě ovlivňuje i účinky léků na zácpu. Po celé těhotenství je možné užívat laktulózu. Jedná se o sirup obsahující šetrnou látku, která se nevstřebává a působí jen ve střevě. Pomáhá do střeva přitahovat vodu, a tak změkčuje stolici, usnadňuje její odchod a příznivě ovlivňuje i složení střevní mikroflóry. Její plný účinek nastoupí během 2-3 dnů.

Pro rychlou úlevu je možné použít glycerinové čípky. Glycerinové čípky v těhotenství jsou bezpečným a spolehlivým prostředkem, jehož účinek se dostaví již během několika minut.

Vhodné je i doplňovat probiotika. Dodají do střeva prospěšné kmeny bakterií, které doplní přirozené složení střevní mikrobioty. Pokud jsou ve střevě ty správné bakterie, je pak lépe chráněno před možnými trávicími obtížemi.

Nepoužívejte klasická projímadla

Klasická projímadla nejsou vhodná pro těhotné. Při jejich použití dochází k vyprázdnění celého tlustého střeva a poté obvykle trvá delší dobu, než se střevo opět naplní, aby mohlo dojít k přirozenému nucení na stolici. Jejich časté používání vede také ke zvýšeným ztrátám minerálů a stopových prvků. Proto jejich používání může doporučit jen lékař po důkladném zvážení situace. Stejně tak není vhodné pít projímavé čajové směsi (např. sennový list). Sáhněte raději po heřmánku či meduňce.


Co na zácpu při kojení

Doporučení jsou velmi podobná jako v těhotenství. Hlavním opatřením, jak na zácpu při kojení, je zvýšení příjmu tekutin. Dostatek tekutin je nezbytný i pro dobré fungování léků na zácpu. Při kojení je možné užívat laktulózu. Pro rychlou úlevu od zácpy lze i při kojení doporučit glycerinové čípky, které působí do několika minut. Klasická projímadla se při kojení nedoporučují. Z bylinek je při trávicích obtížích vhodný heřmánek, fenykl nebo meduňka. Projímavé čajové směsi nejsou vhodné.

Jak v těhotenství, tak při kojením můžete doplňovat probiotika, které podpoří přirozené složení střevní mikrobioty. Rovnováha ve střevech je pro jejich správnou funkci a tedy i pravidelné vyprazdňování zásadní.


Tipy proti zácpě v těhotenství
Při zácpě v těhotenství a po porodu lze k podpoře zdravého trávicího systému užívat psyllium.

Další tipy proti zácpě v těhotenství a při  kojení

Nejdůležitější roli při obtížích s vyprazdňováním hraje složení stravy a dostatečný pitný režim. Kromě dostatku tekutin (min. cca 3 litry denně) je dalším opatřením, co pomáhá na zácpu v těhotenství i při kojení, zvýšený příjem vlákniny.

Vlákninu najdete především v zelenině, ovoci (fíky, datle, švestky), luštěninách a v celozrnném pečivu. Mnohé z těchto potravin ale mohou nadýmat, proto je vhodným zdrojem vlákniny jak v těhotenství, tak při kojení psyllium. Psyllium je zcela přírodního původu, jedná se o vlákninu ze semen jitrocele indického. Velmi dobře na sebe váže vodu, bobtná, a tím změkčuje stolici, zvětšuje její objem a usnadňuje vyprazdňování. Psyllium pořídíte v různých formách, praktický je zejména prášek pro přípravu nápoje v různých příchutích.

Další tipem pro urychlení peristaltiky je lněné semínko. Obsahuje vysoký podíl vlákniny a také prospěšné omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Můžete ho konzumovat jen tak, nebo ho přidat například do jogurtu či ovocného smoothie. Vhodné jsou také kysané mléčné výrobky – jogurty, kefír, kysané mléko apod. Jsou výborným přirozeným zdrojem probiotik.


Čemu se při zácpě vyhýbat?

Které potraviny jsou naopak při zácpě nevhodné? Při problémech se zácpou se snažte vyřadit z jídelníčku bílé pečivo, rýži, těstoviny či hořkou čokoládu. Nepijte černý čaj – obsahuje třísloviny se stahujícím účinky, a proto může potíže se zácpou zhoršovat. Raději sáhnete po speciálním čaji pro těhotné s ovocem a bylinkami.

Dodržujte pravidelný režim vyprazdňování. Ranní vyprazdňování můžete podpořit sklenicí teplé nebo vlažné vody hned po probuzení.

V případě nucení na stolici vyprazdňování neodkládejte. Nezapomínejte na pravidelný pohyb, nejlépe formou každodenních procházek.


Kdy se zácpou v těhotenství a při kojení k lékaři?

Zácpu v těhotenství i při kojení často provázejí i další příznaky, jako je nadýmání a křeče v břiše nebo pocit nedostatečného vyprázdnění. Přestože jsou tyto stavy nepříjemné, nejsou pro vás ani pro miminko nijak nebezpečné. Obraťte se ale na lékaře v případě, že zácpu provází:

  • silné bolesti
  • krev ve stolici
  • nedochází k odchodu plynů
  • hubnutí
  • pokud pociťujte při vyprazdňování nějakou překážku v konečníku.

Závěrem

Před použitím jakýchkoliv volně prodejných přípravků v těhotenství a při kojení si pečlivě přečtěte příbalovou informaci, kde najdete údaje o vhodnosti užívání pro těhotné a kojící. V případě nejasností se obraťte na svého lékaře nebo se poraďte s lékárníkem.



Články k tématu Zácpa v těhotenství a při kojení

  • Kyselina listová – nepostradatelný vitamin nejen pro nastávající maminky

    Kyselina listová – nepostradatelný vitamin nejen pro nastávající maminky

    · 5 minut čtení
    • Těhotenství a kojení
    • Plánování těhotenství
    • Vitamíny a minerály
    V průběhu těhotenství je dostatečný přísun vitaminů důležitější než kdykoliv jindy. Jedním z klíčových je bezpochyby kyselina listová, tedy vitamin B9. Dostatek kyseliny listové je potřebný jak pro správný vývoj miminka, tak pro bezproblémový průběh těhotenství.
  • Bolest zad, zubů nebo hlavy při kojení

    Bolest zad, zubů nebo hlavy při kojení

    · 6 minut čtení
    • Těhotenství a kojení
    • Bolest zad
    • Bolest zubů
    • Bolest hlavy
    Hormonální změny v šestinedělí a po porodu, stres a minimum odpočinku, ale i poporodní kila navíc bohužel často nahrávají nepříjemnostem, jako je bolest zad, kazivost zubů či migréna. Jak bolest v období kojení utišit a které přípravky na bolest můžete bez obav použít?
  • Nadýmání při kojení

    Nadýmání při kojení

    · 4 minuty čtení
    • Těhotenství a kojení
    Spěch při jídle, nedostatek pohybu, narušení střevní mikroflóry v kombinaci s některými druhy potravin, u nichž je riziko horší stravitelnosti, mají v období kojení za následek nadýmání a pocity nafouklého břicha. Co konkrétně vám může ulevit a na co si dát pozor?