Křeče a bolesti svalů

1. 11. 2020 · 4 minuty čtení
  • Bolest svalů
  • Vitamíny a minerály
  • Magnesium

Křeče a bolesti svalů vznikají nejčastěji v důsledku jejich přetížení při náročné práci a sportovní aktivitě či vlivem nedostatku minerálů. Minerály, především hořčík, sodík a draslík, mohou v těle chybět při jejich nedostatečném příjmu stravou, či díky jejich zvýšenému vylučování při pocení, průjmu, horečce a při užívání některých léků. Mohou vznikat i následkem nedostatečnosti cévního systému při křečových žilách.

Kdo je více ohrožen?

  • Sportovci
  • Starší lidé
  • Pacienti s nedostatečností žilního systému (křečové žíly)
  • Lidé s namáhavou fyzickou prací a s jednostranným pohybem
  • Těhotné ženy

Křeče svalů

Co je svalová křeč?

Svalová křeč je prudký stah svalů. Nejčastěji postihuje lýtkové svaly a další intenzivně zatěžované velké svalové skupiny. Při křeči je vhodné bolavý sval protáhnout, uvolnit a zahřát. Po intenzivní svalové křeči může sval zůstávat bolestivý a unavený.

Jaké jsou projevy křeče svalů?

  • Pálení, píchání až bolest svalů
  • Prudké a bolestivé ztuhnutí svalů
  • Noční křeče

Kdy vyhledat lékařskou pomoc?

  • Při náhle vzniklé silné bolesti v  končetině, přičemž je patrný otok, případně je končetina chladná, bledá
  • Při pocitu znecitlivění v končetinách
  • Při výskytu celkových příznaků – horečka, zvracení, závratě
  • Bolesti stehenních či ramenních svalů při užívání léků na zvýšený cholesterol v krvi

Křeče a bolesti svalů 2

Režimová a preventivní opatření

  • Dostatečně pijte.
  • Při velké únavě svalů zmírněte pohybovou aktivitu a bolavé svaly protahujte.  Pozor na prochladnutí svalů.
  • Po odeznění bolesti a křečí se vraťte k pravidelné a přiměřené pohybové aktivitě.
  • Přetížení dolních končetin zmírní vhodná pohodlná obuv s ortopedickou vložkou.
  • Napětí v bolavých svalech pomůže snížit i stabilizace svalů tejpovací páskou
  • Pravidelně a přiměřeně se hýbejte.
  • V  případě intenzivní fyzické práce či sportovní aktivity nezapomínejte na doplňování nejen tekutin, ale i důležitých minerálů a stopových prvků.
  • Po sportovní aktivitě nezapomínejte na důkladné protažení.
  • Dbejte i na dostatečnou regeneraci po sportu.
  • Opatrně na nadměrný příjem kávy a alkoholu.

Články k tématu Křeče a bolesti svalů

  • Osteoporóza

    Osteoporóza

    · 5 minut čtení
    • Menopauza
    • Vitamíny a minerály
    • Vitamin D

    Osteoporóza znamená řídnutí kostí. Kostní hmota ubývá, kosti ztrácí svou pevnost, začnou být křehké a při úrazu se mohou snáze zlomit.

  • Opotřebení kloubů a vznik artrózy

    Opotřebení kloubů a vznik artrózy

    · 10 minut čtení
    • Bolest kloubů
    • Klouby

    K opotřebení kloubů dochází při jejich nadměrném přetěžování a přirozeně také v důsledku stárnutí. Kloubní chrupavka s věkem ztrácí pevnost i pružnost, ztenčuje se a objevuje se poškození a bolest kloubů, artróza. Nejvíce takto trpí velké klouby – kolena, kyčle a ramena.

  • Zdraví nohou ovlivní celé tělo

    Zdraví nohou ovlivní celé tělo

    · 3 minuty čtení
    Nohy jsou nejvíce namáhanými končetinami lidského těla. Tvoří člověku oporu po celý den a jsou pro nás základním dopravním prostředkem. Jakmile s nimi není něco v pořádku, dávají to najevo nejen pořádnou bolestí, ale problémy se dál promítají do celého těla.