Kokosový olej a jeho využití

12. 1. 2022 · Mgr. Barbora Jedličková · 9 minut čtení

Kokosový olej patří mezi další trendové potraviny současných dní. Využijete ho v kuchyni jako náhradu másla, ke zvláčnění pokožky nebo si z něj můžete připravit přírodní kokosový šampon. Tipů, jak tuto ingredienci s typickou vůní tropických dní využívat, pro vás máme daleko více.


Kokosový olej do kuchyně i koupelny

Kokosový olej se získává z ořechu kokosovníku ořechoplodého (Cocos nucifera), tzv. kopry. Je běžnou součástí kuchyně v tropických oblastech, zejména v Asii (Indonésie, Filipíny, Thajsko, Srí Lanka). Zatímco pro nás je kokosový olej potravinou exotickou a relativně vzácnou, v zemích svého původu patří mezi potraviny základní a nechybí prakticky v žádném pokrmu.

Kokosový olej má nízkou teplotu tání okolo 25 °C, ve své domovině má tedy tekutou formu. Pokud kokosový tuk uchováváme při nižších teplotách, mění se na bílou tuhou látku – proto se v našich podmínkách můžeme setkat i s označením kokosový tuk. Konzistencí připomíná sádlo nebo máslo a od toho se také odvíjí jeho využití v kuchyni nebo v domácí přírodní kosmetice.

Při výběru kokosového oleje se můžete řídit jednoduchým pravidlem –  čím méně je produkt zpracovaný, tím je pravděpodobnější, že bude kvalitnější a přínosnější pro vaše zdraví. Například extra panenský kokosový olej pochází z plodů čerstvých, zralých kokosů. Zpracování nezahrnuje vysoké teploty ani přidané chemikálie. Označení bio nehraje u kokosového oleje až takovou roli jako u jiných potravin, kokosové palmy se totiž ošetřují jen minimálně a ořechy rostoucí ve výšce se většinou nestříkají.


Kokosový olej – složení a vliv na zdraví

Z hlediska obsahu mastných kyselin je kokosový tuk poněkud diskutabilní – o jeho prospěšnosti pro zdraví se vedou na odborném poli vášnivé diskuze. Existují názory pro i proti. Kokosový olej totiž na rozdíl od ostatních rostlinných tuků obsahuje více než 90 % nasycených mastných kyselin, které jsou z pohledu zdravé výživy považovány za rizikové pro kardiovaskulární systém. Na druhou stranu díky nim kokosový tuk méně podléhá oxidačním reakcím než jiné oleje a patří mezi nejstabilnější. Za zmínku jistě stojí také fakt, že kokosový tuk oproti živočišným tukům neobsahuje téměř žádný cholesterol. Kokosový olej obsahuje pouze 0 až 14 ppm cholesterolu, zatímco sádlo nebo máslo 3000 ppm.

Důležité je rovněž, že kokosový olej má vysoký podíl triglyceridů (tuků) se středně dlouhým řetězcem, tzv. MCT. Jedná se o ve vodě rozpustné mastné kyseliny s dvanácti nebo méně atomy uhlíku, jejichž výhodou je, že jsou velmi lehce a snadno stravitelné. V organismu jsou využity jako rychlý zdroj energie a neukládají se do tukových zásob. Díky tomu lze kokosový tuk označit také jako vhodný „energy booster“, který je vyhledávaný mezi sportovci, a těmi, kteří hledají do svého jídelníčku lehký tuk. Vzhledem ke svému rychlému odbourávání MCT tuky také jen minimálně přispívají k tvorbě lipoproteinů, které slouží k přepravování cholesterolu. Z MCT tuků je v kokosovém tuku nejvíce zastoupena kyselina laurová, která má mnohé pozitivní účinky na lidské zdraví, a kyselina myristová.

Z obsažených vitaminů je možné zmínit konkrétně vitaminy ze skupiny B a dále vitaminy A, C a E.


Kokosový olej panenský a rafinovaný

Na trhu najdete dva základní druhy kokosového oleje – je to panenský kokosový olej a rafinovaný kokosový olej. Čím se tyto dva druhy liší? Rozdíl je ve zpracování základní suroviny. Pro praktické využití je asi nejdůležitější, že panenský kokosový olej má charakteristickou chuť a vůni po kokosu, zatímco rafinovaný kokosový olej má neutrální chuť a vůni, takže jej můžete využít i pro přípravu slaných nebo běžných evropských jídel.

Při výrobě extra panenského kokosového oleje se čerstvá drcená kopra nejdříve zahřívá maximálně na 42°C, aby se z ní odpařila veškerá voda. Z této hmoty se následně metodou lisováním za studena získává prvotřídní kokosový olej, který si zachovává příznačnou kokosovou vůni i chuť.

Rafinovaný kokosový olej je bělený a dezodorizovaný, je tedy bez vůně. Olej se získává ze sušeného kokosového jádra. Pak se pomocí vysokých teplot odstraní nečistoty a charakteristická vůně a chuť, které nemusejí být vždy žádoucí. Jeho velkou výhodou je nižší cena. Rafinovaný kokosový olej je velmi vhodný pro vaření, pečení či smažení při vyšších teplotách. Kouřový bod, nebo také bod přepálení, je u rafinovaného kokosového oleje 232 °C, zatímco u nerafinovaného oleje se udává 178 °C až 200 °C.

 


Jak využít kokosový olej? Konzumace i zevní použití

Využít kokosový olej v kuchyni můžete například následujícími způsoby:

  • Na vaření – kokosový olej je vynikající do exotických pokrmů, využijete ho, pokud máte rádi např. thajskou kuchyni.
  • Na smažení – na klasické smažení se hodí více rafinovaný kokosový olej, na smažení při nižších teplotách můžete použít i olej panenský, který palačinkám nebo lívancům dodá příjemnou kokosovou vůni a chuť. K takovém použití je ideálním pomocníkem kokosový olej ve spreji.
  • Na pečení – kokosový tuk využijte jako náhradu másla všude tam, kde vám bude kokosová chuť příjemná, to znamená především při přípravě moučníků nebo cukroví.
  • Ve studené kuchyni – díky konzistenci je panenský kokosový olej vhodný k přípravě krémů a náplní. Vzhledem ke zpracování při nízkých teplotách je vhodný do raw receptů. 

    NÁŠ TIP: 
    dětem můžete zkusit připravit chlebíček jemně potřený kokosovým olejem a obložený několika plátky banánu nebo upéct vynikající banánové vegan muffiny s kousky hořké čokolády.

Stejně tak výtečný je kokosový olej v péči o pokožku celého těla. Možnosti jeho využití jsou následující:

  • K ošetření suché a atopické pokožky – kokosový olej výborně zvláčňuje pokožku a je tedy vhodný pro všechny, kteří mají problémy se suchou, svědivou či dokonce atopickou pokožku. (Naopak na akné a mastnou pokožku kokosový tuk nedoporučujeme.) Kokosový olej vtíráme nejlépe do vlhké pokožky po koupeli. Lžíci rozehřátého kokosového oleje můžeme přidat do koupele.
  • Na jizvy – kokosový olej je vhodný také k masírování jizev nebo k prevenci strií.
  • Po slunění i v mrazu – kokosový olej můžete použít také ke zklidnění pokožky po slunění nebo při pobytu na horách jako přírodní alternativu nezbytné pomády na rty.
  • Kokosový olej na zuby –  kyselina laurová obsažená v kokosovém tuku  má výrazné antibakteriální účinky, proto kokosový olej můžete používat i v dentální hygieně, tj. na čištění zubů namísto běžné zubní pasty nebo jako ústní vodu – v tom případě lžíci kokosového oleje převalujte 15 až 20 minut v ústech (vydržíte tak dlouho?). Pak vyplivněte a zuby vyčistěte. Tento způsob využití kokosového oleje označovaný též jako „oil pulling“ má kořeny až v ajúrvédské medicíně.
  • Masáže – kokosový zanechává pokožku se krásně vstřebává a zanechá vaši pokožku sametově jemnou a vláčnou bez pocitu mastnoty. 
  • Domácí kosmetika s kokosovým olejem - kokosový olej využijete při výrobě domácích pleťových masek, krémů, šamponu nebo bylinných mastí.

NÁŠ TIP: Recept na domácí přírodní kokosový šampon

Ingredience: 1 lžička kokosového oleje, 1 lžička jedlé sody, 5 lžic jablečného octa, 1 lžíce vlažné vody

Postup: Kokosový olej rozehřejeme (ve vodní lázni nebo fénem). Pak přidáme ostatní ingredience a mícháme, nejlépe metličkou, dokud není soda zcela rozpuštěná. Poté použijeme jako běžný šampon. Pro optimální efekt oplachujeme vlažnou vodou, na závěr co nejstudenější.



    Zdroje:

    • Janoušková, K. Kokosový olej ve výživě člověka. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta chemická, 2015. Bakalářská práce.
    • Slováčková, L. Zastoupení mastných kyselin v netradičních olejích. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta technologická, 2013. Diplomová práce.

    Články k tématu Kokosový olej a jeho využití

    • K čemu jsou dobrá chia semínka?

      K čemu jsou dobrá chia semínka?

      · 7 minut čtení
      Chia semínka v posledních letech pravidelně figurují na předních místech v žebříčcích superpotravin. Chia mají neutrální chuť a hodí se přimíchat do řady pokrmů. Co jsou tato drobná semínka zač a proč jsou v rámci zdraví výživy tak oblíbená?
    • Jablečné skořicové bochánky

      Jablečné skořicové bochánky

      · 2 minuty čtení
      Vyzkoušejte s námi tyto lehké bochánky se základem z ovesných vloček, které mají vysoký obsah bílkovin, nenasycených mastných kyselin, vitamínů B1, B6 a E a minerálních látek – železa, vápníku a fosforu.
    • Čokoládové pusinky

      Čokoládové pusinky

      · 2 minuty čtení
      Je libo sladký polibek po obědě? Mrkněte na náš recept na jednoduché a lehké čokoládové pusinky, kterými potěšíte nejen sami sebe, ale určitě i každou rozmlsanou návštěvu.
    O autorovi
    Mgr. Barbora Jedličková
    Mgr. Barbora Jedličková
    Vystudovala jsem farmaceutickou fakultu na Veterinární a farmaceutické univerzitě v Brně a následně jsem pracovala 4 roky jako zástupce vedoucího lékárníka ve veřejné lékárně v Brně. Zajímám se o problém lékových interakcí, přírodní a veterinární léčiva a zdravý životní styl. Už na vysoké škole jsem objevila kouzlo výživy a pomalu se jí začala věnovat. Mám akreditovaný rekvalifikační kurz výživového poradce, abych mohla pomáhat lidem dosáhnout jejich cílů co se týče hmotnosti nebo abych je naučila zdravě jíst. Ve volném čase ráda poslouchám hudbu, miluji přírodu, fotografování, věnuji se rodině a pejskovi.
    Číst více od autora
    O autorovi
    Mgr. Barbora Jedličková
    Mgr. Barbora Jedličková
    Vystudovala jsem farmaceutickou fakultu na Veterinární a farmaceutické univerzitě v Brně a následně jsem pracovala 4 roky jako zástupce vedoucího lékárníka ve veřejné lékárně v Brně. Zajímám se o problém...
    Číst více od autora