Škola opalování – aby bylo slunce vždy jen přítelem

Už to svítí, už to praží. Červen se projevil jako pravý letní měsíc hned od prvního dne. Je nejvyšší čas těšit se na plánovanou dovolenou a pořádnou relaxaci. Naučte se užít si slunečné dny u moře, na chalupě nebo na horách zdravě a bez spálení kůže. Slunce je zdrojem energie a dobré nálady a je nezbytné pro mnohé procesy, ať už je to fotosyntéza nebo tvorba vitaminu D v lidském těle. Ale jako u většiny biologických procesů i tady je nutné zachovávat rozumnou míru – sluneční záření sice k životu potřebujeme, ale nadměrné vystavování se slunci nám naopak může škodit, naší pokožce především.


Zásady pobytu na slunci


  • Pokožku chraňte i ve stínu, a to i když je pod mrakem.
  • Na přímém slunci se doporučuje být maximálně 4 hodiny. Vyhýbejte se slunění v době, kdy je sluneční záření nejintenzivnější (tzn. mezi 11. a 15. hodinou).
  • Nezapomínejte chránit i své oči slunečními brýlemi s UV filtrem, používejte pokrývku hlavy a volný oděv.
  • Dodržujte dostatečný pitný režim.
  • Pokud se vám stane, že se spálíte, nevystavujte spálenou pokožku několik dní slunci.
  • Děti do 1 roku slunci vůbec nevystavujte a děti do 3 let minimálně.

Mnozí lidé rizika spjatá se slunečním zářením podceňují, protože po spálení pokožky nemusí dojít k žádným projevům (může to trvat třeba i 10 nebo 20 let). Imunitní systém pokožky poškozené buňky opravuje nebo zničí, ale i jeho schopnost je omezená a v průběhu let může dojít k jeho vyčerpání a buňky se začnou nekontrolovaně dělit. Každé spálení kůže zvyšuje riziko rakoviny, protože pokožka si každé spálení dlouho pamatuje.


Jak vybrat ten správný přípravek na opalování?

 

Výběr vhodného přípravku rozhodně nepodceňujte. Dnešní trh jich nabízí nespočet, ale ne všechny jsou vhodné právě pro vaši pokožku. V první řadě popřemýšlejte, kdo bude přípravek používat. Bude pro dospělého, nebo pro dítě? Pokud pro dítě, bude hrát roli ve výběru jeho věk. Dále bychom měli vědět, jestli přípravek bude používat žena, muž, případně oba dva. Neméně důležitou informací pro správný výběr přípravku je kožní fototyp a předchozí zkušenosti s pobytem na slunci. Také je potřeba zohlednit případná kožní onemocnění nebo alergie. Důležité je také, zda budeme trávit dovolenou v našich zeměpisných šířkách nebo u moře. Od toho se odvíjí doporučení formy přípravku a typu filtrů. 


Znáte svůj fototyp?


 

Fototyp (zbarvení kůže) je ovlivněn množstvím melaninu v pokožce. Fototyp předpovídá, jaká bude reakce kůže na vystavení se jarnímu nebo brzkému letnímu slunci. Tato reakce souvisí s pigmentací kůže, barvou očí a vlasů. Čím má člověk světlejší kůži, vlasy a oči, tím nižší je číslo kožního fototypu. Rozlišujeme šest fototypů, přičemž fototyp I je nejsvětlejší a fototyp VI nejtmavší. V našich zeměpisných šířkách se nejčastěji setkáváme s fototypem II, což jsou lidé se světlou pletí, řídkými pihami, světlými vlasy a modrýma, zelenýma či šedýma očima. V ČR především typy II a III.

I. fototyp – velmi světlá pleť, rezavé vlasy, pihy. Při pobytu na slunci se prakticky vždy spálí, opálí se jen do červena, kůže nezhnědne. Proto je třeba používat opalovací krémy s nejvyšším faktorem SPF 50+.

II. fototyp – světlá pleť, pihy řídké, světlé vlasy, modré, zelené či šedé oči. Opalují se spíše do červena, často se spálí. 

III. fototyp – světle hnědá pleť, hnědé až tmavé vlasy, hnědé oči. Dobře se opalují, málokdy se spálí, spálení bývá obvykle mírné. 

IV. fototyp – tmavá pleť, velmi tmavé vlasy i oči. Prakticky nikdy se nespálí. Přesto je třeba pokožku chránit před poškozením. 


Co přesně znamená na opalovacím krému zkratka SPF?

 

SPF neboli Sun Protection Factor je anglická zkratka pro sluneční ochranný faktor a udává stupeň ochrany proti UVB záření. Hodnota SPF určuje, kolikrát můžete po pravidelném nanášení dostatečného množství přípravku prodloužit dobu pobytu na slunci, aniž by pokožka začala červenat. Výsledný čas chráněného pobytu na slunci závisí především na zvoleném SPF přípravku, správné aplikaci, fototypu a zeměpisné šířce. Čím vyšší faktor tedy použijete, tím více svou pleť chráníte. 


Jak vybrat správnou formu opalovacího přípravku?


Krém

Krémy jsou hutnější, bývají velmi odolné, mohou obsahovat i antibakteriální nebo matující složky. Nevýhodou může být ucpávání pórů. Pro normální a suchý typ pleti.

Mléko

Mléka jsou tekutější než krémy, proto se lépe roztírají, rychle vstřebávají, a také rychleji vypotřebují. Pro normální a suchý typ pleti.

Máslo

Máslo na opalování zanechá i tu nejsušší pokožku vyživenou a hladkou, zároveň jí poskytuje hloubkovou výživu. Máslová konzistence se snadno nanáší. Vhodné pro suchou pleť. 

Emulze

Emulze je lehčí variantou opalovacího krému a rychleji se vstřebává. Využívá se spíše pro mastnou a smíšenou pleť nebo při sportování (kdy hrozí pocení).


Olej

Oleje se snadno nanášejí, hydratují kůži, hůře se vstřebávají a tím se snadněji omylem setřou. Suché oleje se vstřebávají lépe a méně mastí. Nejsou příliš vhodné při sportování. Pro normální a suchý typ pleti.

Tyčinka

Tyčinka se hodí se nos, tvář, uši i jakoukoliv jinou část těla, kterou potřebujete ochránit před slunečními paprsky. 

Gel

Gely se snadno aplikují a vsakují, nezanechávají mastnou stopu. V horkém počasí příjemně chladí, ale kůže po něm může být lepkavá. Vhodné jsou zejména pro mastné, problematické a smíšené typy pleti nebo při sportování (kdy hrozí pocení).

Mlha

Opalovací mlha se velmi snadno nanáší i na rozsáhlé plochy pokožky. Neviditelná textura se rychle vstřebává a je na dotek suchá a nelepivá. Mlhu oceníte především při venkovních aktivitách, protože je příjemně osvěžující.


Jak opalovací přípravky správně aplikovat?

 

Aplikaci sunscreenu, jak se také opalovacím přípravkům někdy říká, byste neměli brát na lehkou váhu. Právě špatné použití a aplikace nedostatečného množství znepříjemňují letní dovolenkové dny, kdy se místo koupání řeší spálená nebo podrážděná pokožka. Ochranný faktor je funkční po nanesení 2 miligramů na cm2. Pro lepší představu je to na celé tělo 30–50 ml, tj. přibližně 7–9 čajových lžiček. Také se používá tzv. pravidlo dvou prstů, kdy se aplikuje krém na ukazováček a prostředníček a toto množství patří na jednu část těla. Jednou částí těla rozumíme obličej, hrudník, břicho, každou ruku i nohu zvlášť z obou stran a horní a dolní část zad. Pokud budete aplikovat přípravek ve spreji, je nutné nanést 6 střiků na každou zmiňovanou část těla kromě obličeje, u něhož stačí použít přípravek v poloviční dávce. Nezapomínejte také na rty, pro ty je vhodná tyčinka s SPF faktorem.


Proč vybírat opalovací krém v lékárně?

Markéta Kejdušová, Dis.
Na dotaz odpovídáMarkéta Kejdušová, Dis.

Dermoporadkyně

V lékárnách najdete vždy opalovací přípravky renomovaných značek. V první řadě je testován ochranný faktor před UVB složkou slunečního záření (SPF faktor). Všechny přípravky s garantovanou UVB ochranou rovněž ze zákona musí jedince chránit i před UVA zářením, které se spolupodílí na škodlivých účincích slunečního záření (především na předčasném stárnutí kůže). Ochranu před UVA poznáte podle symbolu UVA v kroužku uvedeném na obale. UVA záření je zákeřné v tom, že má stejnou intenzitu, ať už svítí slunce nebo je pod mrakem, navíc prochází i sklem auta. Opalovací přípravky renomovaných značek jsou dále testovány na stabilitu na slunci, stabilitu v době exspirace, alergenitu jednotlivých složek, kosmetickou přijatelnost atd. Je vhodné vybírat kvalitní opalovací přípravky a vyvarovat se nekvalitním nebo po domácku vyrobeným přípravkům, které těmto parametrům nemusí vyhovovat.


Jak vybírat opalovací krémy pro děti?



Kůže kojenců a dětí do 3 let je tenčí, propustnější a nemá plně vyvinutý obranný systém, proto sluneční záření prostupuje hlouběji do pokožky. U dětí dochází při pobytu na slunci k přehřátí organismu, podráždění pokožky, spálení nebo ke sluneční vyrážce mnohem častěji. Děti do 1 roku by se neměly vystavovat slunečnímu záření vůbec. Děti do 3 let pouze minimálně. U dětí do 3 let by měly opalovací přípravky v ideálním případě obsahovat minerální (fyzikální) filtry, které je vhodné použít na všechny části těla, které nejsou kryty oděvem. Minerální filtry záření odrážejí a rozptylují. Nevstřebávají se do pokožky, zůstávají na jejím povrchu. Navíc minerální filtry chrání ihned po aplikaci (nemusíte čekat 20-30 minut jako u chemických filtrů, než se vstřebají do pokožky) a mají vyšší voděodolnost než chemické filtry. Minerální filtry však mají i své nevýhody – poněkud hůře se roztírají, zanechávají bělavý film a mohou zanášet a ucpávat póry. U dětí od 3 let lze doporučit i chemické UV filtry, nejméně však SPF 30.



Atopický ekzém a slunce


V létě většina pacientů s atopickým ekzémem pociťuje zlepšení problémů, bohužel ovšem existuje i skupina ekzematiků, u nichž slunce problémy zhoršuje. V tom případě je samozřejmě nejlepší se slunci vyhýbat, u ostatních však rozumný pobyt na slunci není na překážku. Ekzematici by měli dbát na to, aby se nepřehřáli, protože zapocení a zapaření problémy s ekzémem zpravidla prohlubují nebo mohou vyvolat vzplanutí.

Pro děti o dospělé s atopickým ekzémem je při pobytu na slunci velmi důležitá ochrana pokožky pomocí vhodného opalovacího přípravku. Atopická pleť je velmi citlivá a běžné opalovací prostředky nemusí tolerovat. Opalovací přípravky pro atopickou pokožku proto vybírejte mezi produkty od prověřených výrobců dermokosmetiky. Zde máte záruku, že jsou uzpůsobeny specifikům suché, velmi citlivé a atopické kůže, a kromě ochrany před UV zářením zastanou i funkci emoliencia a podpoří kožní bariéru. Jejich složení by mělo být hypoalergenní a neměly by být parfemovány.


Na co dát pozor při opalování v těhotenství?


V těhotenství je pokožka citlivější a náchylnější ke spálení. Dochází k mnohým hormonálním změnám, které jsou zodpovědné mj. za změny stavu pleti. Pleť je náchylnější k hyperpigmentaci (často se objevují velké žluté nebo žlutohnědé skvrny – především v obličeji), akné, atopii i zčervenání. Sluneční záření může tyto změny ještě zhoršovat.

Proto je doporučováno v těhotenství používat přípravky s SPF50+, aby se předešlo těmto potížím. I přes použití opalovacího přípravku a dodržování zásad pobytu na slunci by se každá těhotná žena měla vystavovat slunečním paprskům jen s opatrností a dbát na dostatečnou hydrataci, protože v těhotenství může dojít k přehřátí daleko rychleji.



Jak chránit pokožku před spálením při sportu?


Ať už je pro vás sportování oblíbenou formou aktivního odpočinku, či jen chcete být venku s přáteli, nezapomeňte při sportu na ochranu kůže před škodlivými účinky UV záření. Nezáleží příliš na tom, jestli svítí slunce, nebo je pod mrakem. UVA záření navíc prostupuje přes mraky i sklo a proniká až do podkožní vrstvy kůže, kde způsobuje předčasné stárnutí pleti a může vyvolat sluneční alergii. Používáte-li opalovací přípravky s chemickými UV filtry, je důležité je aplikovat 20-30 minut před pobytem na slunci/sportem, aby došlo k jejich plnému vstřebání, a tím k jejich aktivaci. (Minerální filtry odráží záření, nevstřebávají se do pokožky a působí ihned po nanesení, ale mohou ucpávat póry, a tím působit komedogenně, proto se pro sport příliš nehodí.) Při sportu používejte přípravky odolné vůči vodě (=water-resistant), které vydrží až 40 minut máčení kůže ve vodě bez podstatného snížení účinku, nebo velmi vodě odolné přípravky (=very water resistant, =waterproof), které vydrží máčení kůže až po dobu 80 minut. Mažte se opakovaně nejpozději po 2 hodinách. Ochranná vrstva přípravku je narušována mnoha faktory (pocením, otírání ručníkem, pískem, alkalickými mýdly apod.). Při dlouhých bězích se u sportovců doporučuje mazat každou hodinu, proto byste si měli vždy vzít s sebou i opalovací přípravek a průběžně se s ním natírat. Vhodná jsou malá praktická balení na cesty, která se vejdou do každé kapsy.



Trápí Vás alergie na sluníčko?


Alergie na slunce je běžně používaný výraz pro nežádoucí reakci kůže na UV záření. Lékaři tento stav označují termínem „polymorfní světelná dermatóza“, tedy zánět kůže vyvolaný světelným zářením. Na rozdíl od běžného spálení od sluníčka, které se projevuje zarudnutím a následně postupným odlupováním poškozené svrchní vrstvičky kůže, se alergie na sluneční záření projevuje zejména výsevem drobných pupínků či puchýřků. Při závažné alergii se mohou jednotlivá ložiska slévat ve větší oteklé plochy. Příznaky se objevují po několika minutách až hodinách po oslunění, nejčastěji na pažích, v obličeji a patrně nejběžněji v oblasti dekoltu.

5 tipů jak alergii na sluníčko záření předcházet:

  • Omezte pobyt na přímém slunci. Mezi 10. a 16. hodinou se raději držte ve stínu.
  • Vyhněte se náhlému a dlouhému pobytu na slunci. Na jaře nebo na dovolené pobyt na slunci prodlužujte postupně. Vaše kůže se lépe přizpůsobí.
  • Noste sluneční brýle a vhodné oblečení. Pamatujte, že tenkými látkami sluneční záření proniká. Noste speciální oblečení s ochranným UV faktorem.
  • Používejte kvalitní ochranné krémy na opalování. Aplikaci opakujte každé dvě hodiny, při koupání častěji.
  • Zvlhčujte pravidelně kůži – správně hydratovaná pokožka je odolnější vůči všem nežádoucím vlivům prostředí, tedy i slunci.


Samoopalovací přípravky


Samoopalovací přípravky dodávají kůži opálený vzhled i bez pobytu na slunci. Lze je použít na tělo i na obličej. Aby bylo bronzové zbarvení stejnoměrné, je vhodné před jejich aplikací odstranit olupující se buňky peelingem a důkladně dbát na rovnoměrné rozetření (kromě oblasti očí). Samoopalovací přípravky nezajišťují ochranu před UV zářením, proto je nutné i nadále pokožku chránit přípravky s SPF.



Jak fungují minerální UV filtry?


Přírodní minerální UV filtry jsou obecně oxidy kovů. V opalovacích krémech se používají dva nejúčinnější z nich, a to oxid titaničitý a oxid zinečnatý. Oxidy železa se pro své zbarvení přidávají do barevných denních krémů a make-upů. Účinnost oxidů kovů jako UV filtrů je daná velikostí a dokonalým rozptýlením jejich částic. Oxid titaničitý i oxid zinečnatý filtrují v UVA i UVB spektru, nicméně nejúčinnější širokospektrou ochranou je jejich kombinace. Nevýhodou přírodních opalovacích krémů je, že zanechávají bílý film na pokožce. Minerální UV filtry nemají iritační ani alergenní potenciál. Minerální UV filtry se nevstřebávají a k pokožce jsou inertní (netečné), jsou proto vhodnou volbou pro těhotné ženy, malé děti i lidi s citlivou pokožkou.



Péče po opalování


Velkou pozornost bychom měli věnovat i péči po opalování. Pokožka je po pobytu na slunci dehydratovaná a náchylná k podráždění. Krátkovlnné UV záření, které působí během opalování na kožní buňky, vyvolává tvorbu vysoce reaktivních volných radikálů, jež buňky následně poškozují. Čím je poškození závažnější, tím je větší riziko vzniku vrásek a chronických poškození. Je třeba dbát nejen na používání správných opalovacích přípravků, ale také nezapomínat na přípravky po opalování, které většinou obsahují antioxidační látky posilující vlastní ochranný systém pokožky v boji proti volným radikálům. Navíc díky obsaženým látkám se zklidňujícím a hydratačním účinkem bude opálená pokožka méně namáhána.



Co když se přece jen spálím?


Co dělat, když přes všechnu opatrnost ke spálení pokožky přece jen dojde? Péče o sluneční spálení spočívá v chlazení kůže, aby se předešlo bolesti a zánětu. Je možné na postižená místa přikládat studené obklady a používat speciální přípravky po opalování, které chladí a zklidňují pokožku. Můžeme použít také pěny s obsahem regeneračně působícího panthenolu. Další aktivní složky, které prospívají pokožce podrážděné sluncem, jsou aloe vera, měsíček lékařský, vitamín A a další. Můžete použít i obklad namočený ve vychlazeném odvaru z černého či zeleného čaje. Naše babičky na spáleniny od slunce používaly obklady z tvarohu, jogurtu či syrovátky. Další variantou péče o spálenou pokožku je termální voda. Tip pro Vás – termální vodu dejte přes léto do lednice. Získá tak příjemný chladicí efekt, který oceníte zejména při aplikaci na rozpálenou pokožku. Pomůže také sprchování nebo koupele ve vlažné vodě.



Potřebujete poradit s výběrem vhodného opalovacího přípravku?

Navštivte naše dermocentra. Najdete zde nejen širokou nabídku produktů za výhodné ceny, ale také speciálně proškolené dermoporadkyně, které vám rády poradí a pomohou se správným výběrem.

Přejeme krásné slunečné léto.

Váš Dr.Max