Školka a rýma: nerozlučná dvojice?

  • Rýma u dětí
  • Chřipka a nachlazení
U předškoláků je považováno za normální, pokud za rok prodělají 6 až 8 infekčních onemocnění. Skutečnost, že je tento počet odborníky považován za přijatelný, však nemění nic na tom, že časté stonání je nepříjemné jak pro dítě, tak pro vás a silně narušuje rodinný i pracovní režim.

Jako rodiče jistě hledáte způsob, jak dítě ve školce co nejdéle udržet zdravé. Jak na To? Jako výborná prevence slouží pravidelná hygiena nosu mořskou vodou.

Rýma

Co si představit pod pojmem nosní hygiena?

Je to velmi jednoduché. Nosní hygienou rozumíme pravidelné oplachování nosní sliznice pomocí solných roztoků. Z praktického hlediska jsou nejvhodnější solné roztoky ve spreji nebo v mechanickém rozprašovači. Solný roztok se aplikuje pravidelně ráno a večer v rámci běžné osobní hygieny. 

Na jakém principu solné roztoky fungují?

Nosní sliznice je pokryta jemnými řasinkami a tenkou vrstvou hlenu. Zdravé řasinky se neustále pohybují, vlní se a zajišťují transport hlenu, na němž se zachycují nečistoty, alergeny, bakterie a viry. Díky nim se škodlivinám nepodaří proniknout do organismu. Není-li sliznice dobře hydratovaná, dochází k hromadění hlenu a tvorbě krust. Pohyblivost řasinek je narušena, a tím se snižuje i přirozená obranyschopnost sliznice. Zdravá nosní sliznice musí být čistá a dostatečně vlhká. A právě s očišťováním a hydratací nosní sliznice solné roztoky velmi efektivně pomáhají.

Jak vybrat vhodný solný roztok?

Pro provádění pravidelné nosní hygieny se používají solné roztoky s nižším obsahem soli. Jsou to roztoky, které označujeme jako hypotonické a isotonické. Hypotonické solné roztoky mají nižší tonicitu než krevní plazma, isotonické mají stejnou tonicitu jako krevní plazma. Existují také nosní spreje hypertonické, s vyšší tonicitou – ty jsou vhodné zejména jako šetrnější alternativa běžných kapek proti ucpanému nosu, které mohou při dlouhodobém používání způsobit poškození nosní sliznice.    

Nezapomínejte na další preventivní opatření

Pro podporu dětské imunity samozřejmě nelze opomenou ani další klasická opatření. Důležitý je pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu, otužování, pestrá a vyvážená strava s dostatečným množstvím čerstvého ovoce a zeleniny (vitamín C) a dodržování základních hygienických pravidel (mytí rukou po příchodu z venku a před jídlem). Izolace nemocného dítěte z kolektivu by měla být samozřejmostí. 

Další pomocníci z lékárny

Kromě nosní hygieny můžete podpořit imunitu svých ratolestí i některými dalšími přípravky – doplňte vitamíny ve formě oblíbených multivitaminových želatinek.  

Články k tématu Školka a rýma: nerozlučná dvojice?

  • Rýma, jak ji léčit a jak pečovat o horní cesty dýchací

    Rýma, jak ji léčit a jak pečovat o horní cesty dýchací

    • Rýma u dětí
    • Rýma
    • Chřipka a nachlazení

    Věděli jste, že lidský nos každý den přefiltruje 10-15 tisíc litrů vzduchu? Že malé dítě může dostat rýmu až 12krát do roka? A že nápad balit mořskou vodu do lahviček jako sprej vznikl při vodním lyžování?

  • Podpořte imunitu dětí i dospělých dříve, než přijdou podzimní plískanice

    Podpořte imunitu dětí i dospělých dříve, než přijdou podzimní plískanice

    • Rýma u dětí
    • Rýma
    • Imunita
    • Chřipka a nachlazení

    Se začátkem školního roku a příchodem podzimních měsíců se bohužel vracejí i běžná infekční onemocnění. Děti nastupují zpět do školek a škol, odkud si záhy přinesou rýmu nebo kašel, dospělí opět nasazují hektické pracovní tempo, jež organismu také moc nesvědčí. Jak si energii, kterou jste načerpali během léta, co nejdéle udržet? Přečtěte si naše tipy, jak zůstat fit po celý rok.

  • Strava jako prevence proti nachlazení

    Strava jako prevence proti nachlazení

    • Rýma
    • Rýma u dětí
    • Kašel u dětí
    • Kašel
    • Imunita
    • Těhotenství
    • Chřipka a nachlazení

    Nachlazení ročně trápí průměrně 6 – 8krát děti a 2 – 4krát dospělé. Často je slyšet věta: dostal jsem rýmu… Je třeba si ale uvědomit, že rýma a nachlazení se od nikoho za trest nedostává. Buď si budujeme pevné zdraví správným pohybem, výživou a regenerací, anebo se necháme vláčet uspěchaným životním stylem. Pak býváme náchylní k různým nachlazením a nemocem. To, jestli různým virům, bakteriím náš...