Strava jako prevence proti nachlazení

1. 1. 2015 · 3 minuty čtení
  • Imunita
  • Chřipka a nachlazení
  • Vitamíny a minerály
Nachlazení ročně trápí průměrně 6 – 8krát děti a 2 – 4krát dospělé. Často je slyšet věta: dostal jsem rýmu… Je třeba si ale uvědomit, že rýma a nachlazení se od nikoho za trest nedostává. Buď si budujeme pevné zdraví správným pohybem, výživou a regenerací, anebo se necháme vláčet uspěchaným životním stylem. Pak býváme náchylní k různým nachlazením a nemocem. To, jestli různým virům, bakteriím náš organismus podlehne nebo ne, souvisí s imunitním systémem.

Na dalších řádcích se dozvíte, co to vlastně imunitní systém je, a že funkčnost tohoto systému doká­žeme ovlivnit stravou. Vysvětlíme si pojem imunomodulační potraviny a představíme skupiny potravin, které naši imunitu posílí. Pak si podzim a zimu můžeme ve zdraví krásně užít!

Imunitní systém

Hlavním úkolem imunitního systému je boj proti cizorodým organismům, které jsou neustále kolem nás. Tvoří jej jak orgány (brzlík), tak i jednotlivé buňky (bílé krvinky). Proti parazitům, virům a bakteriím má imunitní systém zbraně dvojího druhu. Buďto nespecifickou (vrozenou) či specifickou (získanou) imunitu.

Mechanismus nespecifické imunity se brání proti vniknutí cizorodých látek vrozenou vlastností organismu, tedy existencí přirozených bariér – např. kůží, sliznicemi trávicího traktu. A zde již můžeme vnímat přechod do specifické formy imunity. Na povrchu sliznic střevního traktu (zde se nachází asi 70 % imunitního systé­mu) je hlen složený také z různých bakterií tělu vlastních, protilátek.

Správně fungující imunitní systém pak dokáže rozpoznat látky tělo ohrožující a ty, které tělu pomáhají. K obranným mechanismům nespecifické imunity patří kašel, rýma, horečka. Každá probíhající nemoc je výrazným stimulem imunitního systému, který se aktivuje, vytváří účinnou obranu a vytváří si imunologickou paměť. Pro případné další setká­ní se stejným typem mikroorganismů pak systém pracuje účinněji, rychleji a s menšími energetickými nároky. Tento přirozený projev funkčnosti systému ale někdy vyhodnocujeme jako negativní příliš brzy. Nedáme tělu čas pro vlastní, přirozený léčebný proces, neposkytneme dostatek správných látek (vitaminy, minerály a další), rychle nasadíme antibiotika.

Imunomodulační potraviny

Pokud chceme být zdraví i v období zvýšeného výskytu nachlazení a chřipek, je možné posilovat nespecifickou část imunitního systému. Existují potraviny nazývající se imunomodulační (někdy nutraceutika), které pozitivně ovlivňují imunitu. Jsou tedy na pomezí mezi léčivem a běžnou stravou. Je třeba říci, že při jejich podání nedochází k vyléčení nemoci, ale působí jako prevence proti výskytu onemocnění nebo zmírňují a zkracují celkovou dobu léčby. Mezi tyto potraviny lze zahrnout četnou skupinu, proto se zmiňuji pouze o některých běžně dostupných.

Antioxidanty a minerály

Antioxidanty jsou látky, které dokáží bojovat proti volným radikálům (hrají roli v rozvoji mnoha onemocnění – ateroskleróza, nádorové onemocnění a další). Mezi silné antioxidanty patří vitaminy A,C,E.

Výskyt v potravinách: citrusové ovoce (pomeranč, grapefruit), viš­ně, švestky, černý rybíz, hrozny, ostružiny a jahody. V zelenině je např. najdeme v paprice, mrkvi, rajčatech a zeleném salátu. Dobrý­mi zdroji jsou také obiloviny (např. pohanka) a luštěniny. Zinek je minerál, který v součinnosti s vitaminy podporuje funkci imunity. Také působí preventivně proti virovým infekcím dýchacích cest, při chřipce a herpetickým oparům.

Výskyt v potravinách: vajíčka, obilné klíč­ky, hořčice, netučné sušené mléko, dýňová semínka, pivovarské kvasnice, maso, játra, ústřice. Další zázračné potraviny, které v sobě nesou kombinaci těchto složek: česnek, echinacea. Pokud tedy přidáte do jídelníčku tyto potraviny, zvýšíte v následujícím ročním období svou šanci na odolnost a zdraví!

 

Články k tématu Strava jako prevence proti nachlazení

  • Abeceda zdraví – Které vitaminy a minerální látky potřebujeme nejvíc

    Abeceda zdraví – Které vitaminy a minerální látky potřebujeme nejvíc

    · 4 minuty čtení
    • Imunita
    • Vitamíny a minerály
    Pro příjem vitaminů a minerálních látek existují doporučené denní dávky. Ve většině případů nám k pokrytí těchto dávek vystačí pestrá a vyvážená strava. Obsah vitaminů a minerálních látek v potravinách je možné vyčíst v tabulkách – ovšem uvedená čísla ještě neznamenají, že totéž množství dostane náš organismus. Vstřebávání a využití vitaminů a minerálních látek je ovlivněno řadou faktorů, stejně tak...
  • Jak vybrat vitamíny?

    Jak vybrat vitamíny?

    · 5 minut čtení
    • Imunita
    • Zdraví a prevence
    • Vitamíny a minerály
    Pestrá a vyvážená strava dokáže našemu organismu zajistit veškeré živiny, které potřebuje. Jsou však situace anebo období, kdy je na místě doplnit jídelníček větším přísunem vitamínů, minerálů – např. v období zvýšeného výskytu infekčních onemocnění, po nemoci, při větší psychické a fyzické zátěži apod.
  • Pro zdravou imunitu celé rodiny

    Pro zdravou imunitu celé rodiny

    · 6 minut čtení
    • Imunita
    • Zdraví a prevence
    • Vitamíny a minerály
    • Rakytník
    • Probiotika
    • Vitamin D

    Únor a březen jsou měsíce, kdy je tradičně třeba více dbát na ochranu před viry a nachlazením. Přistupte k ochraně sebe i svých blízkých aktivně a podpořte imunitu celé rodiny. Jen správně fungující imunitní systém je totiž klíčem k prevenci infekčních onemocnění nebo k jejich lehčímu průběhu.