Obezita: Příčiny a prevence

1. 11. 2020 · 5 minut čtení
  • Hubnutí a zdravá výživa
  • Zdraví a prevence

Obezita je charakterizována zvýšeným množstvím tukové tkáně a současně zvýšenou tělesnou hmotností. Není jen kosmetickým problémem, jedná se především o metabolické onemocnění, které s sebou nese mnohá i velmi vážná zdravotní rizika. Její míra se stanovuje podle indexu tělesné hmotnosti (BMI), který se vypočítá jako podíl tělesné hmotnosti (v kg) a druhé mocniny výšky (v metrech).

Co se podílí na jejím vzniku?

  • Nadměrný příjem potravy a její nevhodné složení
  • Nedostatek pohybové aktivity
  • Hormonální nerovnováha (hormony štítné žlázy, ženské pohlavní hormony) Genetika

Obezita

Zdravotní komplikace obezity

  • Metabolická onemocnění – diabetes, zvýšená hladina cholesterolu v krvi Srdečně-cévní onemocnění – vysoký krevní tlak, ischemická choroba srdeční, křečové žíly
  • Onemocnění jater a žlučníku, trávicí obtíže
  • Onemocnění pohybového aparátu – bolesti kloubů, bolesti zad
  • Poruchy plodnosti, erektilní dysfunkce
  • Zvýšené riziko rakoviny

Průběh

Na vzniku obezity se podílí především životní styl – nadbytečný příjem potravy spolu s nedostatkem pohybové aktivity, tj. když příjem energie převyšuje její výdej. Výdej energie ovlivňuje kromě aktivity i složení těla, čím více máte svalů, tím více energie za den spálíte. S věkem množství svalů klesá, proto se zpomaluje i tzv. bazální metabolismus. Pokud úměrně tomu poklesu nesnížíte i množství stravy, přirozeně začnete přibírat na váze. U žen se tuk ukládá více ve spodní polovině těla, na zadečku a na stehnech, u mužů zase více v horní polovině těla, na břiše. Mužský typ obezity je spojen s vyššími zdravotními riziky. Proto je jednoduchým způsobem, jak rozpoznat nebezpečí, která s sebou obezita nese, i měření obvodu pasu. Vysoké riziko představuje obvod pasu nad 102 cm u mužů a nad 88 cm u žen.

Kdy vyhledat pomoc lékaře?

Při BMI nad 30 a jakýchkoliv zdravotních obtížích

Obezita 2

Tipy

  • Nejdůležitější roli v  redukci tělesné hmotnosti hraje strava.
  • Pro stanovení denního příjmu energie a  množství jednotlivých živin je nezbytné zohlednit vaše pohlaví, věk, hmotnost a fyzickou aktivitu.
  • Zapisujte si, co denně sníte, množství jídla važte. Pro stanovení kalorické hodnoty potravin můžete využít kalorické tabulky nebo aplikace v chytrých telefonech.
  • Jídelníček přizpůsobte svým chutím, jen tak vám bude dlouhodobě vyhovovat. 
  • Zdravé a udržitelné hubnutí je pozvolné, ideální úbytek váhy je 0,5–1 kg týdně.  Když se hubnutí zpomalí, nesnižujte porce jídla, ale raději přidejte pohyb.
  • Pohyb přizpůsobte svému zdravotnímu stavu, vhodná je svižná chůze, plavání, jízda na kole, tanec, cokoliv, co vás bude bavit.
  • Pohybovou aktivitu zařazujte raději každý den na kratší dobu než několikrát týdně na delší dobu.
  • Ještě obtížnější než zhubnout je následně si váhu.

Prevence obezity

  • Pravidelná fyzická aktivita pomáhá při udržování zdravé tělesné hmotnosti a je i prevencí opětovného nárůstu hmotnosti.
  • Dostatečně spěte a vyvarujte se nadměrného stresu.
  • Omezte kouření i konzumaci alkoholu.

Články k tématu Obezita: Příčiny a prevence

  • Jablečný ocet  – skvělý do kuchyně a výborný pro zdraví

    Jablečný ocet – skvělý do kuchyně a výborný pro zdraví

    · 7 minut čtení
    • Zdraví a prevence
    • Hubnutí a zdravá výživa

    Jablečný ocet je velmi ceněn jako pomocník při hubnutí, k očistě organismu, urychlení metabolismu nebo ke kontrole hladiny krevního cukru. Využití jablečného octa je ale mnohem širší – od vaření přes vlasovou péči až po úklid. Získá si jablečný ocet i vás?

  • Zdraví nohou ovlivní celé tělo

    Zdraví nohou ovlivní celé tělo

    · 3 minuty čtení
    Nohy jsou nejvíce namáhanými končetinami lidského těla. Tvoří člověku oporu po celý den a jsou pro nás základním dopravním prostředkem. Jakmile s nimi není něco v pořádku, dávají to najevo nejen pořádnou bolestí, ale problémy se dál promítají do celého těla.
  • Křeče a bolesti svalů

    Křeče a bolesti svalů

    · 4 minuty čtení
    • Bolest svalů
    • Vitamíny a minerály
    • Magnesium

    Křeče a bolesti svalů vznikají nejčastěji v důsledku jejich přetížení při náročné práci a sportovní aktivitě či vlivem nedostatku minerálů. Minerály, především hořčík, sodík a draslík, mohou v těle chybět při jejich nedostatečném příjmu stravou, či díky jejich zvýšenému vylučování při pocení, průjmu, horečce a při užívání některých léků.